سرطان 08, 1400 13:43 Asia/Kabul
  • لزوم تقویت مرزهای آسیای مرکزی در مناطق همجوار با افغانستان
    لزوم تقویت مرزهای آسیای مرکزی در مناطق همجوار با افغانستان

کارشناسان سیاسی می گویند، باتوجه به افزایش ناامنی در افغانستان کشورهای آسیای مرکزی باید مواضع خود را در مرزهای مشترک با این کشور تقویت کنند.

به گزارش رادیودری به نقل از خبرگزاری فارس، «یرکین بای داراف» کارشناس سیاسی قزاق در مطلبی با اشاره به افزایش ناامنی در افغانستان گفت: خبر تصرف گذرگاه مهم گمرکی و تجاری  «شیرخان بندر» در مرز تاجیکستان و افغانستان توسط طالبان به طور طبیعی در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی سر و صدا ایجاد کرد که این اتفاق دیر و یا زود به وقوع می‌پیوست.

بای داراف، با اشاره به اینکه طالبان امروز بیشتر مناطق افغانستان را تحت کنترل خود گرفته و این یک واقعیت است، افزود: موضوع مهم این که تعدادی از کشورهای جهان و منطقه این حوادث را پیش بینی کرده و از قبل آماده همکاری با طالبان شده‌اند.

بای داراف همچنین احتمال نفوذ احتمالی شبه نظامیان به خاک تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان را بعید دانست و گفت: اما آماده سازی برای سناریوی مشابه طبیعتاً ضروری است و کشورهای مذکور باید مواضع خود در مناطق مرزی را تقویت کنند.

این کارشناس قزاق در پایان افزوده، به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان تهدیدی برای تاجیکستان و سایر کشورهای آسیای مرکزی است و به نظر می رسد که فقط طالبان می تواند به جنگ داخلی در افغانستان پایان دهد و مداخله از خارج فقط اوضاع را بدتر می‌کند.

غنی: افغانستان ظرفیت وصل کردن آسیای مرکزی به آسیای جنوبی را دارد

کلیدواژه