سرطان 12, 1400 08:37 Asia/Kabul
  • خروج نیروهای بریتانیایی از افغانستان در سایه شکست ناتو
    خروج نیروهای بریتانیایی از افغانستان در سایه شکست ناتو

در آخرین مراحل عملیات خروج نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا از افغانستان ‌، سربازان بریتانیایی هم با 456 نفر تلفات این کشور را ترک کردند.

به گزارش رادیو دری، "توبیاس الوود"، رئیس کمیته پارلمانی دفاعی بریتانیا نیز در اظهاراتی خروج نظامی ناتو را در شرایطی که احتمال حملات تروریستی در افغانستان وجود دارد زیر سوال برد و اعلام کرد: شرایط کنونی «با موفقیتی که انتظارش را می‌رفت فاصله زیادی دارد.»

کشورهای عضو ائتلاف ناتو چندی پیش توافق کردند ماموریت خود در افغانستان را پس از آنکه "جو بایدن" رئیس جمهوری آمریکا درخواست پایان طولانی ترین جنگ واشنگتن را مطرح کرد، خاتمه دهند.

سربازان ایتالیایی و آلمانی هفته پیش افغانستان را ترک کرده و آخرین نیروهای آمریکایی نیز تا روز یکشنبه از این کشور خارج می‌شوند.

این درحالیست که "حامد کرزای" رئیس جمهوری پیشین افغانستان پیشتر حضور ناتو در این کشور را دلیل اصلی گسترش تروریسم عنوان کرده بود. 

پیش از این شبکه افکار سنجی شبکه اسکای نیوز نشان داد که اکثر مردم بریتانیا جنگ افغانستان را یک عملیات بی‌نتیجه و غیر سودمند می‌دانند که به رغم صرف میلیاردها پوند، خشونت‌ها در افغانستان همچنان ادامه دارد و همچنان هزاران نفربر اثر حملات تروریستی در کابل و دیگر شهرهای افغانستان جان می‌دهند.

آمریکا و سایر متحدان غربی در پی حملات یازده سپتامبر 2001(20 سنبله 1380)  و به بهانه جنگ علیه تروریسم، در تاریخ هفتم اکتبر2001 (15 میزان 1380)به افغانستان حمله کردند و دست به اشغال نظامی این کشور زدند که نتیجه ای جز بی‌ ثباتی هرچه بیشتر در این کشور و منطقه و برجای گذاشتن ده‌ها هزار کشته غیرنظامی افغان نداشت.

آغاز روند خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان

کلیدواژه