سرطان 16, 1400 13:33 Asia/Kabul
  • فرار به جلوی فرانسه در قبال افغانستان
    فرار به جلوی فرانسه در قبال افغانستان

فرانسه در حالی نسبت به وخامت اوضاع افغانستان و پیامدهای آن بر ثبات منطقه عمیقاً ابراز نگرانی کرده که خود، به عنوان یکی از هم پیمانان آمریکا در لشکرکشی و اشغال نظامی ۲۰ ساله افغانستان، در بحران کنونی و درد و رنج مردم این کشور جنگ زده سهم دارد.

روزنامه فرانسوی لوفیگارو نوشت: پاریس طرفین و به خصوص طالبان را به ازسرگیری مذاکرات صلح بین افغانی باهدف دستیابی به حل و فصل سیاسی اختلافات و برقراری آتش بس فراخواند و از طالبان خواست به تعهد خود برای قطع دائمی ارتباط با سازمان های تروریستی بین المللی مانند القاعده و داعش احترام بگذارد.

آمریکا در پی حملات  ۱۱ سپتامبر سال ۲٠٠۱ به برجهای دوقلوی نیویورک و به بهانه از بین بردن عوامل این حادثه، به همراه سیل عظیمی از نیروهای هم پیمانش به افغانستان لشکر کشید. 

آمریکا درحالی به بهانه حوادث ۱۱ سپتامبر به افغانستان لشکرکشی کرد که اکنون بعد از گذشت ۲۰ سال از آن حادثه پر رمز و راز، ابعاد فراوانی از واقعیت های آن همچنان مخفی مانده است.

بر اساس این  گزارش، ارتش آمریکا روز گذشته اعلام کرد که روند خروج نیروها از افغانستان که از حدود دو ماه قبل آغاز شده، به مراحل نهایی، و به بیش از ٩٠درصد رسیده است.

پیشتر جو بایدن گفته بود که می‌خواهد خروج نیروها را حداکثر تا روز ۱۱ سپتامبر به پایان برساند. اما چهار روز قبل، کاخ سفید اعلام کرد که خروج کامل از افغانستان قبل از موعد، و احتمالاً تا پایان ماه اوت عملی خواهد شد.

تاکنون آمریکایی‌ها هفت پایگاه مهم خود را در افغانستان تخلیه کرده‌اند.

حجم "اسباب‌کشی" آمریکایی‌ها تا امروز معادل ظرفیت ٩٨۴ هواپیمای باربری سی-۱۷ برآورد شده است.

رایزنی وزرای خارجه افغانستان و فرانسه

کلیدواژه