سرطان 23, 1400 08:04 Asia/Kabul
  • نقش همسایگان افغانستان در جلوگیری از جنگ داخلی
    نقش همسایگان افغانستان در جلوگیری از جنگ داخلی

رهبر حزب حاکم در سنای پاکستان با استقبال از ابتکار ایران برای ترغیب گروه‌های افغانستانی به سمت آشتی گفت: بازیگران منطقه‌ای از جمله تهران و اسلام‌آباد باید برای جلوگیری از جنگ داخلی در افغانستان نقش آفرینی کنند.

سناتور «وسیم شهزاد» روز سه شنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اسلام آباد گفت: وضعیت افغانستان نگران کننده است و هرگونه تشدید اوضاع به ضرر مردم این کشور و البته همسایگان آن بویژه ایران و پاکستان خواهد بود.
سناتور "شهزاد" اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و پاکستان دو کشور اصلی برای میزبانی پناهجویان افغانستان هستند که از چند دهه پیش این باز سنگین را به دوش گرفته اند، بنابراین هرگونه ناامنی در افغانستان علاوه بر تهدیدهای امنیتی، اقتصادی و اجتماعی بر چالش پناهجویان نیز میافزاید.
رهبر نمایندگان حزب تحریک انصاف در مجلس سنای پاکستان (به عنوان حزب حاکم کشور) با استقبال از اجلاس اخیر گروههای بین الافغانی به میزبانی ایران در تهران گفت: ما و ایران حامی اصلی روند صلح افغانستان هستیم بر همین اساس پاکستان از هرگونه تلاش بازیگران منطقه ای به ویژه تهران برای کمک به حل بحران افغانستان استقبال میکند.
سناتور پاکستانی افزود: خروج عجولانه و بدون برنامه آمریکا از افغانستان فضای فعلی را مخدوش کرد و نگرانی های جدیدی را در روند صلح به وجود آورد به همین دلیل همسایگان افغانستان باید برای جلوگیری از جنگ داخلی در این کشور نقش آفرینی کنند.
وسیم شهزاد اظهار داشت: اسلام آباد مانند تهران متعهد به تسهیل تلاش های صلح در افغانستان است و بدون طرفداری از گروه یا جناحی خاص، به انتخاب مردم افغانستان و تشکیل هرگونه دولت در کابل از طریق تفاهم سیاسی و مذاکرات مسالمت آمیز احترام میگذارد.
دولت پاکستان هم هفته گذشته از برگزاری نشست صلح تهران با حضور گروههای افغانستانی از جمله طالبان و نقش جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد روند صلح استقبال کرده بود.

هشدار وزیر خارجه پاکستان در مورد جنگ داخلی در افغانستان

کلیدواژه