نگرانی مسکو از تشدید درگیری ها در افغانستان
(last modified Wed, 14 Jul 2021 13:04:30 GMT )
سرطان 23, 1400 17:34 Asia/Kabul
  • نگرانی مسکو از تشدید درگیری ها در افغانستان
    نگرانی مسکو از تشدید درگیری ها در افغانستان

نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان درباره تشدید فزاینده خصومت‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

به گزارش رادیو دری، «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان تاکید کرد، «اعتقاد ندارد که طالبان به دنبال در دست گرفتن قدرت در این کشور باشد و تنها در پی تقویت موقعیت خود پیش از آغاز مذاکرات صلح است.»

این دیپلمات روس تصریح کرد، روسیه اقداماتی را برای جلوگیری از گسترش فعالیت‌های جنگی از افغانستان به کشورهای همسایه انجام داده، و این مسئله به طور مستقیم با طالبان هنگام حضور آن‌ها در مسکو در میان گذاشته شده است.

«ضمیر کابلوف» با ابراز تردید درباره موضوع استقرار موقت نیروهای آمریکایی در کشورهای آسیای مرکزی گفت، روند خروج نظامیان آمریکایی نباید به انتقال زیرساخت های نظامی آمریکا در کشورهای همسایه منتهی شود.

وی خاطرنشان کرد، اوضاع در افغانستان بسیار پویا در حال تغییر و تحول است و مسکو به عنوان یک بازیگر فعال می‌تواند میزبان رویدادهای بین‌الافغانی با هدف پیشبرد مذاکرات صلح باشد.

از سوی دیگر، «بن والاس» (Ben Wallace) وزیر دفاع بریتانیا نیز تصریح کرد، «در صورتی که طالبان در افغانستان به قدرت برسد و وارد دولت شود، به شرط آن که به هنجارهای بین‌المللی خاص پایبند باشد، بریتانیا با آن همکاری خواهد کرد.»

طالبان در هفته های اخیر چندین گذرگاه و گمرک مرزی در مرزهای افغانستان با کشورهای همسایه را به تصرف خود در آورده است. طالبان در هفته گذشته اعلام کرده بود، ۸۵ درصد از خاک افغانستان را تصرف کرده است. در این میان در روزهای اخیر برخی از مناطق افغانستان بین نیروهای دولتی و طالبان دست به دست شده اند.

براساس جدول زمانی جدید اعلام شده توسط دولت بایدن، همه نیروهای نظامی، قراردادی و آموزشی آمریکا باید تا بیستمین سالگرد 11 سپتامبر/ 20 سنبله 1400 خاک افغانستان را ترک کنند.

کابلوف: طالبان تنها بعد از توافق با آمریکا حاضر به گفتگو با دولت افغانستان است

 

 

 

 

کلیدواژه