اسد 06, 1400 08:13 Asia/Kabul
  • درخواست روسیه از آمریکا برای پایان حضور نظامی در افغانستان، عراق، سوریه و لیبی
    درخواست روسیه از آمریکا برای پایان حضور نظامی در افغانستان، عراق، سوریه و لیبی

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از آمریکا خواست حضور نظامی خود درعراق، لیبی، افغانستان و سوریه را خاتمه دهد.

به گزارش رادیودری، «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه سه شنبه در نشست خبری هفتگی در پاسخ به ادعای "جان هایتن" جانشین رئیس ستاد مشترک آمریکا گفت: آمریکا به حضور نظامی حداقلی خود در سوریه، افغانستان، لیبی و عراق هم پایان دهد و تمام نظامیان آمریکایی این کشورها را ترک کنند.  

جانشین رئیس ستاد مشترک آمریکا مدعی شده بود این کشور برای مقابله با تهدیدات امنیتی گروه‌های تروریستی و تهدید از جانب چین و روسیه حضور نظامی کمی در سوریه، افغانستان، لیبی و عراق خواهد داشت.

آمریکا اکتبر 2001 با دست آویز قرار دادن حمله به برج های دوقلو در منهتن نیویورک و جنگ علیه تروریسم برای سرنگونی طالبان به افغانستان حمله برد، پس از 20 سال حضور و اشغال نظامی با ایجاد ناامنی، خود درحال فرار از خاک افغانستان است.

متحدان آمریکا نیز در سال 2001 به بهانه مبارزه با تروریسم و تامین امنیت در افغانستان به این کشور حمله کردند و این اشغالگری باعث جنگ، درگیری و نابودی زیر بناهای اقتصادی افغانستان شده و ناامنی، تروریسم هم افزایش یافته است.

عراق نیز از سال 2003 و به بهانه وجود سلاح‌های کشتار جمعی صحنه مداخله نظامی آمریکا است، اقدامی که جز ویرانی، کشته شدن صدها هزار نفر از مردم عراق، قدرت‌گیری گروه‌های تروریستی و اخلال در استقلال سیاسی این کشور دستاوردی نداشت.

آمریکا تاکنون میلیون ها دلار از دارایی های متعلق به سوریه را به صورت غیرقانونی توقیف و بارها در راستای حمایت از تروریست ها، این کشور را تحریم کرده است.

مقام‌ های سوریه تاکید کردند، حضور غیرقانونی آمریکا در مناطق سوریه با هدف سرقت نفت این کشور و فروش آن در خارج از سوریه است.

مقامات هرسه کشور عراق، سوریه و افغانستان بارها با مداخلات نظامی آمریکا مخالفت کرده اند. 

انتقاد روسیه از تلاش آمریکا برای حضور نظامی در آسیای مرکزی پس از ترک اففانستان

کلیدواژه