گزارش ضد و نقیض از هجوم آوارگان افغان به خاک ایران و ادامه جنگ و درگیری در افغانستان
(last modified 1400-05-15T15:31:38+00:00 )
اسد 15, 1400 20:01 Asia/Kabul
  • گزارش ضد و نقیض از هجوم آوارگان افغان به خاک ایران و ادامه جنگ و درگیری در افغانستان
    گزارش ضد و نقیض از هجوم آوارگان افغان به خاک ایران و ادامه جنگ و درگیری در افغانستان

همزمان با تشدید جنگ و درگیری در ولایت نیمروز ، گزارش ها ضد و نقیض از هجوم آوارگان این کشور به خاک ایران حکایت دارد .

 گزارش ها از افغانستان حاکیست ، سقوط ولسوالی «کنگ» در نزدیکی شهر زرنج مرکز ولایت نیمروز باعث شده  که مردم پیش از حمله گروه طالبان به این شهر ، خانه هایشان را ترک کرده و راهی ایران شوند.

براساس این گزارش  ویدئوهای منتشر شده در پل ابریشم بین ایران و افغانستان نشان می دهد که تعداد زیادی از خانواده‌ها به مرز رسیده و از مرزبانان ایران درخواست می کنند که به آنها اجازه دهند وارد خاک ایران شوند.

سید رسول موسوی مدیرکل غرب آسیا در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در صفحه توئیترش با انتشار تصاویری از حرکت آوارگان افغان به سمت ایران ، نوشت: صحنه های دردناکی در حال شکل گرفتن است ، در پی حمله طالبان به زرنج صدها نفر به سمت مرز ایران در حرکتند ، باید چاره ای اندیشید .

 در تصاویر این گونه به نظر می رسد که مرز بان ایرانی در ورودی را بروی پناهجویان می بندد اما گزارش خبرنگاران افغان حاکی است که ایرانی‌ها مرز را بروی آوارگان گشوده و آنها را به اردوگاه در خاک ایران راهنمایی کرده اند.

در چنین وضعیتی شماری از افراد در رسانه‌ها اجتماعی از جمله فیسبوک نوشتند،  «عبدالکریم براهوی» والی نیمروز و فرمانده پلیس نیز به طرف ایران فرار کرده اند.

اما لحظاتی بعد والی نیمروز با نشر ویدئوی در فسبوک فرار خود و فرمانده پلیس را تکذیب کرد و به مردم اطمینان داد که از آنها دفاع می کند و هیچ خطری شهر را تهدید نمی کند.

وزارت دفاع افغانستان هم با انتشار اطلاعیه ای گفته است که نیروی های کماندو را به ولایت نیمروز فرستاده و به مردم اطمینان داده است که اجازه نمی دهند نیمروز به دست طالبان سقوط کند.

محمد یونس عرب عضوی شورای ولایتی نیمروز نیز گفت ، وضعیت در شهر عادی است و خودش در مقر استانداری حضور دارد.

محاصره شهرهای هرات و نیمروز مردم این مناطق را بشدت نگران کرده است، در هر منطقه ای که طالبان مسلط شوند، مردم بصورت دسته جمعی این مناطق را ترک می کنند.

گزارش ها حاکیست دیشب شهرهای هرات و لشکرگاه در غرب و جنوب افغانستان شاهد نبرد سنگین بین افراد طالبان و نیروهای دولتی افغانستان بود.

والی هرات افغانستان اعلام کرد ، 35 عضو گروه طالبان در درگیری شب گذشته در هرات کشه شدند .

وزارت دفاع افغانستان از شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند نیز گزارش داد، 95 عضو گروه  طالبان در حملات هوایی و زمینی ارتش در شهر لشکرگاه کشته شدند .

وزارت دفاع افغانستان امروز جمعه در بیانیه جداگانه  اعلام کرد ، در 24 ساعت گذشته 409 عضو گروه طالبان در حملات هوایی و زمینی ارتش کشته و 209 تن دیگر هم زخمی شدند ، اما طالبان تاکنون در این باره واکنش نشان نداده است.

ولسوالی کنگ در نیمروز سقوط کرد

کلیدواژه