اسد 26, 1400 08:40 Asia/Kabul
  • تاکید شورای امنیت بر توقف فوری درگیری‌ها در افغانستان
    تاکید شورای امنیت بر توقف فوری درگیری‌ها در افغانستان

شورای امنیت سازمان ملل متحد، توقف فوری درگیری‌ها در افغانستان و ایجاد دولت جدید متحد از طریق مذاکرات فراگیر با مشارکت کامل همه مردم این کشور را خواستار شد.

به گزارش رادیو دری، شورای امنیت سازمان ملل دوشنبه شب پس از اتمام جلسه در مورد آخرین تحولات افغانستان در بیانیه‌ای تأکید کرد:  باید پایبندی افغانستان به تعهدات بین المللی و همچنین امنیت همه شهروندان افغان و اتباع خارجی در این کشور تضمین شود.

شورای امنیت همچنین پایان یافتن فوری خشونت ها در افغانستان، احیای امنیت، نظم مدنی و قانون اساسی و مذاکرات برای حل بحران کنونی قدرت در این کشور و دستیابی به یک راه حل مسالمت آمیز از طریق روند آشتی ملی با مالکیت افغان ها را خواستار شد. 

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز در نشست شورای امنیت، طالبان و احزاب افغانستان را به حفظ خویشتنداری و حفاظت از جان دیگران دعوت کرد. 

گوترش از همه طرف ها خواست که امکان دسترسی مردم  را به کمک های انسان دوستانه و ارائه خدمات و کمک های به موقع و نجات دهنده فراهم کنند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل که خروج یک‌باره نظامیان کشورش از افغانستان باعث بروز هرج و مرج کنونی شده است در این نشست از تمامی همسایگان افغانستان و دیگر کشورها خواست  برای افغانستانی‌هایی که در پی خروج از این کشور هستند پناهگاه امن فراهم کنند.

 

نماینده روسیه نیز در این نشست با بیان اینکه گزارش‌های نگران کننده‌ای از افزایش خشونت‌ها و تلفات در افغانستان مخابره می‌شود  افزود: ما اعتقاد داریم که ایران می‌تواند نقش مهمی  در شرایط کنونی افغانستان  ایفا کند.

نماینده بریتانیا در شورای امنیت سازمان ملل نیز رویدادهای کنونی افغانستان را تراژدی بزرگ توصیف کرد. 

آمریکا و همپیمانانش با اقدامات اشتباه و تحریک آمیز خود در۲۰ سال گذشته در افغانستان که شامل شکنجه زندانیان، عملیات شبانه، قتل عام غیرنظامیان، افزایش کشت و تولید مواد مخدر و ده‌ها جنایت دیگر است، باعث به وجود آمدن وضعیت امروز در افغانستان شده‌اند.

بیانیه‌ طالبان خطاب به ملت و همسایگان افغانستان

نگرانی سازمان ملل از وضعیت افغانستان

بحث درباره محکومیت طالبان در شورای امنیت سازمان ملل

 

کلیدواژه