سنبله 08, 1400 07:31 Asia/Kabul
  • مشاور امنیت ملی آمریکا: از اول سپتامبر در افغانستان سفارت نداریم
    مشاور امنیت ملی آمریکا: از اول سپتامبر در افغانستان سفارت نداریم

مشاور امنیت ملی آمریکا از تعطیلی سفارت این کشور در افغانستان بعد از خروج دیپلماتهای آمریکایی تا ضرب الاجل 31 اوت (9 سنبله) از این کشور خبر داد.

به گزارش رادیو دری، "جیک سالیوان" مشاور امنیت ملی آمریکا گفت، آمریکا پس از تاریخ 31 اوت (9 سنبله)، نمایندگی دیپلماتیک در افغانستان نخواهد داشت.

این اظهارات سالیوان در حالی مطرح شده است که تنها 2 روز به پایان ضرب‌الاجل خروج اتباع آمریکایی از افغانستان باقی مانده است و آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز روز یکشنبه گفته که 300 شهروند آمریکایی منتظر خروج از کابل، پایتتخت افغانستان هستند.

دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در حالی از  پایان جنگی بی سرانجام در افغانستان و خروج نیروهای ارتش آمریکا با ضرب الاجل 31 اوت ( 9 سنبله) خبر داد که پس از 20 سال جنگ و خونریزی، هیچ ثمره ای غیر از ایجاد ناامنی هرچه بیشتر و کشته شدن بیش از 38 هزار غیرنظامی در بر نداشته است.

آمریکا و متحدانش در سال 2001 به بهانه مبارزه با تروریسم و تامین امنیت در افغانستان به این کشور یورش بردند.

بسیاری از مردم افغانستان، وضعیت فعلی این کشور را ناشی از سیاست‌ های شکست‌ خورده آمریکا در افغانستان می‌ دانند.

گروه طالبان 15 اوت (24 اسد) وارد کابل شد و دولت اشرف غنی در افغانستان سقوط کرد. تحلیلگران تسلط طالبان بر کابل را به منزله خاتمه اشغالگری 20 ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی به بهانه بازسازی افغانستان به شکل مطلوب جهان غرب می‌دانند.

بایدن: عملیات خروج آمریکایی‌ها از افغانستان ادامه خواهد داشت

کلیدواژه