عقرب 17, 1400 09:27 Asia/Kabul
  • ادعای کاخ سفید: در صورت بازگشت ایران به برجام باز می گردیم
    ادعای کاخ سفید: در صورت بازگشت ایران به برجام باز می گردیم

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت آمریکا بار دیگر در راستای ادعاهای واشنگتن مدعی شد که اگر ایران به پایبندی به برجام بازگردد، آمریکا نیز به این توافق باز می گردد.

مشاور امنیت ملی دولت بایدن روز یکشنبه به وقت محلی در گفت و گو با شبکه سی ان ان در ادامه فضاسازی ها و ادعاهای دولت آمریکا و بدون هیچ اشاره ای به بدعهدی ها و نقض برجام از سوی کشورش مدعی شد که با وجود همکاری نزدیک ما با متحدان و شرکا برای ایجاد یک فضای مناسب، ایران هنوز علاقه ای به بازگشت به پایبندی به برجام از خود نشان نداده است.

این مقام کاخ سفید مدعی شد ما آماده بازگشت به میز مذاکره هستیم و در این راستا همچنان تلاش می کنیم.

وی ادعا کرد ایران یکسری تعهدات دارد که باید به آنها عمل کند و آمریکا نیز بر اساس این توافق برای عمل به تعهداتش آمادگی دارد.

اتحادیه اروپا سوم نوامبر/12 عقرب با صدور بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که نشست کمیسیون مشترک برجام 29نوامبر/ 8 قوس به صورت حضوری در وین از سر گرفته می‌شود و شرکت کنندگان قرار است به رایزنی‌ها درباره اجرای کامل و موثر این توافق ادامه دهند.

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا منتشر شد، آمده است که این نشست در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت‌های امور خارجه‌ ایران و گروه چهار به علاوه یک، برگزار خواهد شد.

ریاست این نشست بر عهده انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود.

بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا شرکت کنندگان قرار است به رایزنی‌ها پیرامون بازگشت محتمل آمریکا به برجام و اطمینان از اجرای کامل و موثر این توافق ادامه دهند.

تا کنون 6 دور مذاکره در شهر وین میان اعضای برجام برای رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران پیش‌تر گفته بود که دور جدید مذاکرات از نقطه بن‌بست گفت‌وگوهای قبل پیگیری نخواهد شد.  وی بیان کرد که آمریکا باید نشان دهد که اراده جدی برای بازگشت به برجام دارد. 

بایدن: فعلا درباره ایران اظهارنظر نمی‌کنم

کلیدواژه