سنبله 08, 1400 10:28 Asia/Kabul
  • حکومت جدید افغانستان همه شمول خواهد بود
    حکومت جدید افغانستان همه شمول خواهد بود

سخنگوی گروه طالبان، حکومت جدید افغانستان را همه شمول دانست .

«ذبیح الله مجاهد» عصر یکشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری ایران پرس در کابل، درباره اینکه تلاش‌ها تاکنون برای تشکیل حکومت جدید در افغانستان به کجا رسیده است؟ گفت: تلاش می‌شود حکومت جدید  به‌زودی اعلام شود و همه شمول باشد و قومیت‌های مختلف در آن حضور داشته باشند و این حکومت باید در برابر مردم پاسخگو باشد و مسئولانه عمل کند.

سخنگوی گروه طالبان درباره اینکه گفته می‌شود قرار است طالبان با ایجاد شورایی در افغانستان حکومت کند افزود ، هنوز درباره حکومت شورایی در این کشور  تصمیم‌گیری نشده اما گزینه‌های مختلفی مطرح است.

« ذبیح الله مجاهد » در پاسخ به این سوال که این گروه برای جلب اعتماد کامل مردم افغانستان چه برنامه‌هایی دارد؟ تصریح کرد،  باید تبلیغات منفی که در 20 سال گذشته ضد طالبان بوده ، کاهش یابد و از بین برود و هم اکنون برخورد اکثریت نیروهای طالبان با مردم افغانستان خوب است.    

سخنگوی طالبان درباره اهمیت تعامل با همسایگان افغانستان به ویژه ایران تاکید کرد، حکومت جدید در افغانستان می‌خواهد با همه کشورها تعامل داشته باشد و به ویژه با جهان اسلام روبط بسیار فوق‌العاده خوب و حسنه برقرار کند.

ذبیح الله مجاهد اظهار کرد، طالبان می‌خواهد با همسایگانی که مرز طولانی با افغانستان دارند، مانند ایران، روابط بسیار قابل اعتماد و برادرانه داشته باشد تا منافع مشترک و همچنین حقوق مردم افغانستان تامین شود و از لحاظ اقتصادی هم روابط فوق‌العاده داشته باشند. 

سخنگوی طالبان درباره رویکرد این گروه درقبال نگرانی و دغدغه‌های ایران در زمنیه رشد تولید مواد مخدر و حضور گروه تروریستی داعش در افغانستان تاکید کرد، زمانی که حکومت جدید در افغانستان برقرار شود، دغدغه‌های ایران از بین خواهد رفت، چرا که طالبان طرفدار تولید و تجارت مواد مخدر و داعش نیست.  

مجاهد خاطرنشان کرد، پس از اشغال افغانستان توسط آمریکا تولید مواد مخدر در افغانستان افزایش یافت و تلاش می‌‌شود تنوع درآمدی مردم این کشور فراهم شود تا افغان‌ها به سمت تولید مواد مخدر نروند و تولید آن به صفر خواهد رسید. 

سخنگوی طالبان اظهار کرد، داعش پدیده‌ای افغانستانی نیست و از بیرون وارد خاک این کشور  شده است و زمانی که دولت اسلامی در این کشور برقرار شود، زمینه برای فعالیت داعش از بین می‌رود و نگرانی همسایگان هم رفع خواهد شد.

وی همچنین درباره جایگاه زنان در حکومت جدید افغانستان اظهار کرد، زنان موقعیت خوبی در دوران سیاسی جدید در افغانستان خواهند داشت و در عرصه‌هایی که نیاز باشد، زنان درچارچوب شریعت اسلامی حضور خواهند داشت.

ذبیح الله مجاهد درباره برنامه‌های طالبان برای توسعه اقتصادی افغانستان هم گفت، اکنون جنگ در این کشور تمام ‌شده و زمانی که ناامنی نباشد، زمینه خوبی برای رشد اقتصادی است و مشکلات فعلی به زودی رفع خواهد شد.

سخنگوی گروه طالبان  در بخش دیگر سخنانش درباره نگاه طالبان به پیمان امنیتی امضاء شده بین آمریکا و افغانستان در زمان «محمد اشرف‌غنی» رییس جمهوری وقت  افغانستان اظهار کرد، این نوع پیمان‌ها عملا به نفع مصلحت و منافع ملت افغانستان نیست و به آمریکا هشدار داده شده است که حمله‌ای در خاک افغانستان نداشته باشد.

طالبان به دنبال صلح و همکاری متقابل در داخل و‌ خارج افغانستان است

کلیدواژه