زنان بلخ: ۲۰ سال اشغال امریکا نتیجه‌ای جز بدبختی و بیچارگی نداشت
(last modified 1400-06-12T06:33:07+00:00 )
سنبله 12, 1400 11:03 Asia/Kabul
  • زنان بلخ: ۲۰ سال اشغال امریکا نتیجه‌ای جز بدبختی و بیچارگی نداشت
    زنان بلخ: ۲۰ سال اشغال امریکا نتیجه‌ای جز بدبختی و بیچارگی نداشت

همزمان با خروج امریکا از افغانستان، زنان فعال سیاسی و اجتماعی در بلخ می گویند، امریکایی ها در ۲۰ سال حضور نظامی  جز اشغال، بدبختی و آوارگی برای افغانستان چیزی به ارمغان نیاوردند.

به گزارش رادیودری،  مبینه ساعی  فعال اجتماعی  استاد دانشگاه  بلخ گفت: امریکائیها پس از بیست سال شکست و بدون عمل کردن به تعهدات خود از جمله مبارزه با تروریسم و تامین امنیت، با ارتکاب جنایات  جنگی و نقض حقوق انسانها و صدها هزار کشته، اواره، تخریب زیر ساخت های افغانستان و حمله مدارس و مساجد و بیمارستان ها، از این کشور با تحقیر و خفت خارج شدند.

به باور وی، ۴۰ سال جنگ افغانستان نشان داد که  شوروی، امریکا و یا دیگر کشورها، فقط برای منافع خودشان در افغانستان سرمایه گذاری کردند و پس از حضور ناکام، این کشور جنگ زده را ترک کردند.

ندا عزیزی  از خبرنگاران بلخ نیز می گوید، زمانیکه  نظامیان امریکائی و متحدانشان از سال 2001 وارد افغانستان شدند و تا زمان خروج آنها،  به جز بدبختی و بیچارگی چیزی از اینها ندیدیم و  اما اگر امریکا دوباره به افغانستان بیاید همان بدبختی و بیچارگی نصیب مردم افغانستان خواهد شد.

گلناز سادات؛ آگاه مسایل اجتماعی در بلخ  گفت: امریکائیها در مدت اشغال افغانستان، هشتاد درصد این کشور را تخریب کردند و خسارت های زیادی ببار آوردند.

نیلوفر شریفی؛ فعال مدنی در بلخ نیز گفت: امریکا و همیپمانانش ۲۰ سال در افغانستان حضور معنادار نداشتند و نتوانستند به تعهدات خود که برقراری امنیت و ثبات بود، عمل کنند.

شریفی افزود:  نگران آینده زنان افغانستان  و سرنوشت آنها  در این وضعیت مبهم  هستیم  و همه هراس ما این است که طالبان همانند ۲۰ سال قبل برای زنان محدودیت ایجاد کنند. 

سونیتا صوفی زاده؛ دانشجوی دانشگاه بلخ نیز می گوید، امریکا قصد نداشت افغانستان را ترک  کند و هنوز به مداخله خود در این کشور ادامه خواهد داد تا بیشتر داشته های افغانستان را به تاراج ببرد.

این در حالی است که اغلب مردم افغانستان از پایان اشغال کشورشان  خوشحال اند و  اما در این میان، گروهی از مردم نگران آینده اند؛ زیرا از یکسو از فقدان ثبات و استقرار سیاسی هراس دارند و از جانب دیگر مطمئن نیستند که قدرت های خارجی از جمله امریکا دست از دخالت در امور داخلی افغانستان بردارد.

طالبان: تعهد می‌کنیم افغانستان را از اشغال آمریکا خارج کنیم

کلیدواژه