عقب‌نشینی معاون وزیر دفاع بریتانیا از اظهاراتش درباره خودکشی سربازان انگلیسی حاضر در جنگ افغانستان
(last modified 1400-06-15T12:47:04+00:00 )
سنبله 15, 1400 17:17 Asia/Kabul
  • عقب‌نشینی معاون وزیر دفاع بریتانیا از اظهاراتش درباره خودکشی سربازان انگلیسی حاضر در جنگ افغانستان
    عقب‌نشینی معاون وزیر دفاع بریتانیا از اظهاراتش درباره خودکشی سربازان انگلیسی حاضر در جنگ افغانستان

معاون وزیر دفاع بریتانیا اظهاراتش درباره خودکشی کهنه‌سربازان بریتانیایی حاضر در جنگ افغانستان را نادرست توصیف کرد.

«جیمز هیپی» معاون وزیر دفاع بریتانیا در امور نیروهای مسلح در مصاحبه با «بی‌بی‌سی» از اظهاراتش درباره خودکشی کهنه‌سربازان بریتانیایی پس از شکست در افغانستان عقب‌نشینی کرد.

او همچنین در پیامی توئیتری از مجری شبکه اسکای نیوز عذرخواهی کرد و نوشت: «عذرخواهی می‌کنم که چیزی گفتم که ممکن است درست نباشد.

هیپی صبح روزدوشنبه در مصاحبه با اسکای نیوز گفته بود، «اینطور متوجه شده‌ام که ظرف چند روز گذشته افرادی جان خود را گرفته‌اند» و علت آن را «احساسی که نسبت به عواقب خروج» از افغانستان داشتند، توصیف کرد.

روز گذشته نیز «نیک کارتر» فرمانده ستاد نیروهای مسلح بریتانیا در مصاحبه با «گاردین» با رد ادعای اخیر وزارت امور خارجه این کشور گفت، همه درخصوص ارزیابی راهبرد طالبان اشتباه کردند.

کارتر گفت:‌ «امری کاملاً محتمل بود که دولت [افغانستان] نمی‌تواند بیش از این مقاومت کند. در واقع بسیاری از ارزیابی‌ها حاکی از این بود که دولت تا پایان سال دوام نمی‌آورد و ثابت شد که درست بوده است.

«دومینیک راب» وزیر امور خارجه بریتانیا هفته گذشته در پاسخ به انتقادات تند نمایندگان پارلمان درباره خروج مفتضانه بریتانیایی ها از افغانستان مدعی شد که در رابطه با پیشروی‌های طالبان اطلاعات ناقصی را دریافت کرده بود و به همین دلیل گمان نمی‌کرد دولت افغانستان در سال جاری میلادی سقوط کند.

بریتانیا روز شنبه و پیش از پایان ضرب‌الاجل ۳۱ آگوست برای خروج نظامیان خارجی از افغانستان، تعداد ۱۵ هزار نفر را طی دو هفته از زمان تسلط طالبان بر کابل از این کشور خارج کرد اما دولت «بوریس جانسون» به دلیل رها کردن تعدادی از بریتانیایی ها و همکاران افغانستانی لندن با انتقادات شدیدی مواجه شده است.

افشای اشتباهات اطلاعاتی غرب در افغانستان از سوی بریتانیا

کلیدواژه