سنبله 16, 1400 11:12 Asia/Kabul
  • تاکید جانسون بر استفاده از تمامی ابزارهای فشار اقتصادی علیه طالبان
    تاکید جانسون بر استفاده از تمامی ابزارهای فشار اقتصادی علیه طالبان

نخست وزیر بریتانیا در پارلمان این کشور گفت که لندن از تمامی ابزارهای فشار اقتصادی در قبال طالبان استفاده خواهد کرد.

به گزارش رادیو دری، «بوریس جانسون» روز دوشنبه در سخنرانی در پارلمان بریتانیا مدعی شد: «اجازه نخواهیم داد تا افغانستان بار دیگر به پناهگاهی برای تروریسم تبدیل نشود و جامعه جهانی باید موضع یکپارچه‌ای درباره طالبان اتخاذ کند».

نخست وزیر بریتانیا اضافه کرد: «طالبان را با اقداماتی که انجام می‌دهد ارزیابی خواهیم کرد و از تمامی ابزارهای فشار اقتصادی در این زمینه استفاده خواهیم کرد».

جانسون در نشست اضطراری مجازی ماه پیش سران گروه هفت درباره افغانستان گفته بود که بریتانیا بر تخلیه امن شهروندان پس از ضرب‌الاجل 31 اوت (9 سنبله) تاکید دارد و از ابزارهای سیاسی و اقتصادی برای فشار به طالبان استفاده خواهد کرد.

اگر چه، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که حدود هزار و 100 شهروند افغانستانی که با نیروهای بریتانیایی همکاری داشته‌اند هنوز نتوانسته‌اند از افغانستان خارج شوند.

جانسون و «دومینیک راب» وزیر خارجه بریتانیا به دلیل اهمال در خارج کردن این افراد با انتقادهای شدید مواجه شده‌اند.

کر استارمر رهبر حزب کارگر بریتانیا دیروز دوشنبه در سخنانی در مجلس عوام این کشور،  بوریس جانسون نخست وزیر این کشور را به خاطر عملکردش در روند خروج نظامیان بریتانیایی از افغانستان و ناتوانی در پیش بینی پیشروی طالبان سرزنش کرد و خواستار برکناری دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا شد.
 

گروه طالبان 15 اوت (24 اسد) وارد کابل شد و دولت اشرف غنی در افغانستان سقوط کرد. تحلیلگران تسلط طالبان بر کابل را به منزله خاتمه اشغالگری 20 ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی به بهانه بازسازی افغانستان به شکل مطلوب جهان غرب می‌ دانند.

بریتانیا: طالبان باید با تروریسم مقابله کند

کلیدواژه