عقرب 08, 1400 12:41 Asia/Kabul
  • پنهان کاری آمریکا درباره سقوط دولت پیشین افغانستان
    پنهان کاری آمریکا درباره سقوط دولت پیشین افغانستان

بازرس ویژه ایالات متحده در امور بازسازی افغانستان، دولت بایدن را به افشا نکردن اطلاعات درباره سقوط دولت پیشین افغانستان متهم کرد.

به گزارش رادیو دری، «جان سپکو»،  بازرس ویژه ایالات متحده در امور بازسازی افغانستان گفت، وزارت دفاع و خارجه آمریکا اطلاعاتی را که می‌توانست سقوط دولت افغانستان به دست طالبان را پیش‌بینی کند، از مردم پنهان کردند.

سپکو افزود،  وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) بنا به درخواست دولت افغانستان، ارائه اطلاعات به عموم مربوط به سال ۲۰۱۵ را که جزئیات عملکرد نیروهای امنیتی افغانستان را شرح می‌دهد، محدود کرد.

سپکو از پنتاگون و وزارت خارجۀ آمریکا خواست تا تمامی اطلاعات مرتبط به تحولات اخیر در افغانستان را منتشر کنند.

سوپکو خاطرنشان کرد که این اطلاعات همچنین به کنگره و مردم کمک می‌کند تا ارزیابی کنند که آیا ایالات متحده باید زودتر به ماموریت خود در افغانستان پایان می‌داد یا خیر.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» پیش‌تر گزارش داد تعدادی از آژانس‌ها در ایالات متحده تحقیقات خود را در خصوص نحوه مدیریت خروج آمریکا از افغانستان توسط دولت جو بایدن آغاز کرده‌اند.

یکشنبه 15 اوت / 24 اسد همزمان با ورود نیروهای طالبان به کابل و فرار "محمد اشرف غنی" رئیس جمهوری افغانستان از این کشور، دولت وی سقوط کرد.

بسیاری از شخصیت ها و مردم افغانستان، وضعیت وخیم کنونی افغانستان را ناشی از سیاست‌ های شکست‌ خورده آمریکا در افغانستان می‌ دانند.

آمریکا و متحدانش پس از بیست سال حضور نظامی شکست خورده خود درحالی از افغانستان عقب نشینی کردند که این لشکرکشی ثمره ای جزء گسترش تروریسم، جنگ، خشونت، بی ثباتی و نا امنی و کشتار ده ها هزار نفر از مردم این کشور نداشته است.

 

کلیدواژه