عقرب 10, 1400 12:04 Asia/Kabul
  • نماینده مجلس ایران: اشغال افغانستان از سوی آمریکا ارمغانی جز ناامنی نداشت
    نماینده مجلس ایران: اشغال افغانستان از سوی آمریکا ارمغانی جز ناامنی نداشت

نماینده مجلس شورای اسلامی ایران گفت: حضور و اشغال نظامی افغانستان از سوی آمریکا در دو دهه گذشته ارمغانی جز تخریب، ویرانی، جنگ داخلی، ناامنی، افزایش تولید و قاچاق مواد مخدر برای مردم این کشور و منطقه نداشته است.

به گزارش رادیو دری، فداحسین مالکی در دیدار «هیدئو ایکبه» دستیار نماینده سازمان ملل دیدار و پیرامون مسائل افغانستان با اشاره به تحولات افغانستان، گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور دارای دین، زبان، فرهنگ و تاریخ مشترک با این کشور نسبت به تحولات سیاسی و اجتماعی آن حساسیت ویژه ای داشته و همواره خواهان استقرار صلح و ثبات در همسایگی خود بوده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران با انتقاد از سیاست‌های دولت‌های مختلف آمریکا در دو دهه گذشته درباره افغانستان ادامه داد: اکنون اعتبار دولتمردان آمریکا بیش از هر زمان دیگر در افکار عمومی جهانی مخدوش شده است.

مالکی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران از روی کارآمدن یک دولت فراگیر مردمی و برگرفته از نمایندگان تمام اقوام، مذاهب و فرهنگ‌های ساکن در این کشور حمایت می‌کند و امیدوار است همواره صلح، آرامش، رفاه و امنیت در این کشور برقرار باشد تا شاهد صدور ناامنی و هجوم سیل مهاجران به کشورهای همسایه از جمله ایران نباشیم.

هیدئو ایکبه دستیار نماینده سازمان ملل در امور افغانستان با اشاره به تجارب ۱۰ ساله خود در پیگیری مسائل این کشور گفت: سازمان ملل به خوبی درک می‌کند که جمهوری اسلامی ایران در طول چهار دهه گذشته همواره به گرمی پذیرای پناهندگان و مهاجران افغان بوده و در این راه مصائب گوناگونی را متحمل شده است.

ایکبه افزود: علت سقوط یکباره دولت و ارتش سابق افغانستان، اتکای صرف آنها به نیروی نظامی آمریکا بود که پس از خروج ناگهانی از افغانستان چاره ای جز واگذاری کشور به طالبان  نداشتند.

بیانیه نشست تهران: راه حل مسائل افغانستان تشکیل دولت فراگیر است

کلیدواژه