عقرب 19, 1400 18:02 Asia/Kabul
  • تاکید مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه بر تامین امنیت افغانستان
    تاکید مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه بر تامین امنیت افغانستان

مشاوران و دبیران امنیت ملی کشورهای منطقه در نشستی هند بر تامین امنیت، برقراری صلح و ثبات در افغانستان تاکید کردند.

به گزارش رادیو دری،سومین نشست یک روزه گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای صبح امروز( چهارشنبه )با مشارکت دبیران و مشاوران امنیت ملی ایران ، هند، روسیه، ، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قرقیزستان و قزاقستان به منظور رایزنی پیرامون آخرین تحولات امنیتی منطقه بویژه افغانستان به میزبانی هند در دهلی‌نو پایتخت این کشور آغاز شده است .

آژانس امنیت ملی و دبیران شورای امنیت این هشت کشور در بیانیه‌های  خود بر تلاش‌های جمعی برای مقابله با تهدیداتی مانند تروریسم و قاچاق مواد مخدر که از افغانستان سرچشمه می‌گیرد و ارائه کمک‌های بشردوستانه به این کشور قبل از آغاز فصل زمستان تاکید کردند.

 آجیت دووال، مشاور امنیت ملی هند در سخنان افتتاحیه خود در این نشست گفت: «زمان رایزنی‌های نزدیک‌تر و هماهنگی بیشتر میان کشورهای منطقه برای یافتن راه حل هایی برای تحولات اخیر در منطقه جنگ زده افغانستان فرا رسیده است.

همچنین علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز درسخنانی با اشاره به چالش‌های تروریسم و بحران پناهجویان گفت: تنها راه حل افغانستان از طریق تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام است.

شمخانی  سه نگرانی مهم در افغانستان را دخالت برخی کشورها در انتقال عناصر تکفیری تروریستی به داخل افغانستان،گسترش فقر و بحران انسانی و بحران مهاجرت برشمرد و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست میزبان بیش از ۳ میلیون مهاجر از افغانستان است و تاکنون بیش از ۹۶ درصد هزینه‌ آنان از منابع ایران تامین شده و صرفا حدود چهار درصد نهادهای بین‌المللی کمک کرده اند.

« نیکلای پاتروشف » ، دبیر شورای امنیت روسیه نیز اقدامات عملی برای مقابله با تهدیدات و چالش‌های ناشی از خاک افغانستان را خواستار شد.

کریم ماسیموف، رئیس کمیته امنیت ملی قزاقستان نیز در این نشست گفت: با به قدرت رسیدن گروه طالبان در افغانستان  وضعیت این کشور همچنان پیچیده است، زیرا موانع زیادی برای تشکیل یک نظام دولتی موثر وجود دارد و گروههای تروریستی همچنان در حال فعالیت در افغانستان هستند .

در همین زمینه نصرالله رحمت‌جان محمودزاده  دبیر شورای امنیت تاجیکستان هم اظهار کرد کشورش نگران تحولات پس از تسلط گروه طالبان است، زیرا مرز طولانی با افغانستان دارد.

نصرالله رحمت‌جان محمودزاده تاکید کرد: «وضعیت کنونی افغانستان خطر و امکان بیشتری برای رشد قاچاق مواد مخدر، تروریسم و جنایت ایجاد می‌کند.
دبیر شورای امنیت تاجیکستان افزود ، وضعیت در مرز این کشور  و افغانستان در حال حاضر تحت تأثیر بسیاری از عوامل منفی پیچیده است و افغانستان ممکن است در زمستان  با یک فاجعه انسانی روبرو شود.

در همین حال  خبرگزاری "آسوشیتد پرس" در گزارشی در خصوص این اجلاس نوشت، هند در حالی میزبان مقامات ارشد امنیتی روسیه، ایران و پنج کشور آسیای مرکزی برای گفتگو در مورد وضعیت افغانستان پس از سقوط دولت تحت حمایت آمریکا و تسلط طالبان بر این کشور است که پاکستان و چین دو همسایه افغانستان در این نشست شرکت نکرده است. 

نمایندگان طالبان هم به این نشست دعوت نشدند.

گروه طالبان از 15 اوت قدرت را در افغانستان بدست گرفته است ونظامیان آمریکایی هم  در نهایت پس از 20 سال اشغالگری در اواخر ماه اوت با خفت و سرافکندگی از افغانستان خارج شدند .

 

 

کلیدواژه