عقرب 28, 1400 14:58 Asia/Kabul
  • مبادله تجاری پاکستان و افغانستان افزایش یافته است
    مبادله تجاری پاکستان و افغانستان افزایش یافته است

مسوولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان و نماینده ویژه پاکستان در امور این کشور از افزایش داد و ستد تجاری میان اسلام آباد و کابل خبر دادند.

به گزارش رادیو دری، صادق خان نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان در صفحه توئیترش نوشت که در 3 روز گذشته از گذرگاه تورخم بیش از ۱۵۰۰ خودرو، از گذرگاه چمن، بیش از ۱۲۰۰ خودرو، از گذرگاه غلام خان بیش از ۵۵۰ خودرو و از گذرگاه انگور اده بیش از ۴۰۰ خودرو حامل کالاهای صادراتی و وارداتی تردد کرده است.

در همین حال اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، راه پاکستان را کوتاه‌ترین راه برای ترانزیت دانسته و اعلام کرده است که برخی مشکلات بازرگانان در گذرگاه‌های پاکستان برطرف شده است.

محمد یونس مومند سرپرست اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان گفت: «صادرات افغانستان از پارسال تا امسال ۲۰ درصد افزایش یافته است و تا پایان امسال با باز بودن دهلیزهای هوایی  تا ۲۵ درصد نیز افزایش خواهد یافت.»

این در حالی است که برخی از بازرگانان ننگرهار می‌گویند که در گذرگاه‌های مشترک افغانستان و پاکستان، تجارت به‌صورت عادی جریان دارد، اما نسبت به چهار ماه پیش، میزان داد و ستد در این گذرگاه‌ها  پنجاه درصد کاهش یافته است.

 شماری از کارشناسان مسایل اقتصادی، راه پاکستان را کوتاه‌ترین و کم هزینه‌ترین راه برای صادرات کشور افغانستان می‌دانند.

افغانستان و پاکستان پنج گذرگاه مشترک دارند که در همه‌ی این گذرگاه‌ها صادرات، واردات و ترانزیت انجام می‌شود.

افغانستان بسیاری از کالاهای مورد نیاز خود را از پاکستان، ایران و آسیای مرکزی وارد می‌کند.

افزایش صادرات فرآورده‌های افغانستان به کشورهای همسایه

کلیدواژه