عقرب 29, 1400 09:07 Asia/Kabul
  • واکنش آمریکا به درخواست طالبان برای آزادی دارایی‌های توقیف‌ شده
    واکنش آمریکا به درخواست طالبان برای آزادی دارایی‌های توقیف‌ شده

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور افغانستان در پاسخ به درخواست اخیر طالبان از واشنگتن برای آزادسازی دارایی‌های توقیف شده افغانستان گفت که دولت جدید این کشور ابتدا باید اقدام به کسب مشروعیت کند.

به گزارش رادیو دری، «توماس وست» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور افغانستان در پاسخ به درخواست اخیر طالبان از واشنگتن برای آزاد سازی دارایی‌های توقیف‌شده افغانستان، گفت که دولت جدید این کشور ابتدا باید اقدام به کسب مشروعیت کند.

وست در یک رشته توئیت، نوشت که آمریکا پیش از این صراحتا به طالبان اعلام کرده بود که چنانچه به جای مذاکره با دولت قبلی افغانستان، قدرت را با توسل با زور به دست آورد، کمک‌های حیاتی و مهم غیربشردوستانه قطع خواهد شد.

وی که کشورش به دلیل خروج شتابزده و غیرمسئولانه از افغانستان، عامل اصلی شرایط فعلی در این کشور است، ادامه داد: «مشروعیت و حمایت باید با فعالیت‌هایی برای مقابله با تروریسم، تشکیل یک دولت همه‌شمول و احترام به حقوق اقلیت‌ها، زنان و دختران، از جمله دسترسی برابر به تحصیل و فرصت شغلی، حاصل شود».

«امیرخان متقی» سرپرست وزارت خارجه طالبان، چهارشنبه گذشته در نامه‌ای سرگشاده اعلام کرده بود که بزرگ‌ترین چالش پیش روی افغانستان ناامنی مالی است و ریشه‌های این نگرانی به مسدود کردن دارایی‌های مردم این کشور توسط دولت آمریکا بازمی‌گردد.

وی هشدار داده بود که آشفتگی اقتصادی در افغانستان می‌تواند به بروز مشکلاتی در خارج از کشور منجر شود.

واشنگتن نزدیک به ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را مصادره کرده است.

درخواست امیرخان متقی برای آزاد شدن دارایی های افغانستان در آمریکا

کلیدواژه