جدی 21, 1400 15:28 Asia/Kabul
  • واکنش طالبان به اظهارات رئیس جمهور تاجیکستان
    واکنش طالبان به اظهارات رئیس جمهور تاجیکستان

بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان در توییترش نوشته که ادعاهای رئیس جمهور تاجیکستان مبنی بر ایجاد کمپ های متعدد داعش در افغانستان به منظور فعالیت های مخرب در مناطق مرزی با تاجیکستان صحت ندارد و ما به شدت آن را رد می کنیم.

به گزارش رادیودری، او نوشته است که حکومت اسلامی طالبان به همه کشورهای همسایه اطمینان می دهد که در مرزهای مشترک افغانستان با این کشور هیچ گونه مشکلی وجود ندارد و از خاک افغانستان هیچ کشوری از جمله تاجیکستان تهدید نخواهد شد.

این در حالی است که امام علی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان روز گذشته (دوشنبه) گفت که داعش در حال تقویت مواضع خود در افغانستان است و بیش از ۶۰۰۰ شبه نظامی این گروه تروریستی در نزدیکی مرزهای کشورهای عضو سازمان پیمان امنیتی جمعی مستقر شده‌اند.

او در نشست فوق العاده شورای امنیتی سازمان پیمان امنیتی جمعی گفته بود که ما به شدت نگران مواضع داعش به ویژه شاخه‌های آن و تقویت آنها در قلمروی افغانستان هستیم.

وی بیان کرده بود که براساس آمارهای سرویس‌های استخباراتی ما، تعداد اردوگاه‌های داعش و مراکز آموزشی آنها در مرز کشورهای عضو سازمان پیمان امنیتی جمعی و در ولایت‌های شمال شرقی افغانستان رو به افزایش است و بیش از ۶۰۰۰ شبه نظامی این گروه تروریستی در منطقه مستقر شده‌اند.

رئیس جمهوری تاجیکستان همچنین گفته بود گروه‌های مخفی و آماده به کار تروریستی در آسیای میانه حضور دارند و اوضاع در مرز تاجیکستان و افغانستان هر روز رو به پیچیدگی می گذارد و نیازمند ایجاد یک کمربند امنیتی است.

پیشنهاد تاجیکستان برای ایجاد کمربند امنیتی در اطراف افغانستان

کلیدواژه