دلو 04, 1400 09:15 Asia/Kabul
  • شبانه‌ روزی شدن مرز دوغارون مطالبه‌ فعالان اقتصادی ایران و افغانستان
    شبانه‌ روزی شدن مرز دوغارون مطالبه‌ فعالان اقتصادی ایران و افغانستان

فعالان حمل و نقل و بازرگانان بخش خصوصی در دو سوی مرز دوغارون- اسلام قلعه در ایران و افغانستان خواستار ۲۴ ساعته شدن یا افزایش ساعات کاری در این مرز مهم هستند.

 گزارش رادیو دری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی هرات و خراسان رضوی گفت: باتوجه به اهمیت مرز اسلام قلعه -دوغارون موضوع ۲۴ ساعته کردن این گذرگاه به همت مسئولان دو کشور پیگیری می شد و قبل از روی کار آمدن طالبان، حکومت گذشته افغانستان پیگیر این اقدام بود.

 سلیمان‌ افزود: شبانه روزی کردن مرز و سهولت تردد در مرز را قبلا بازرگانان افغان با حکومت مطرح کرده بودند و الان نیز حاکمیت جدید پیگیر شبانه روزی کردن این مرز مهم است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مسائل مهم در این گذرگاه مرزی ایجاد تشریفات سی.آی.پی برای بازرگانان افغان است تا با سهولت در این مرز زمینی تردد کنند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی هرات و خراسان رضوی گفت: ناوگان خالی افغانستانی برای ورود به ایران و حمل کالا و برگشت به کشور یک هفته در این مرز معطل می شود از سوی دیگر ورود ناوگان افغانستانی حامل کالا از ایران به افغانستان نیز بین هفت تا هشت روز با تاخیر و معطلی صورت می‌گیرد.

رئیس انجمن شرکتهای ترانسپورت بین‌المللی ولایت هرات  نیز با تاکید بر اهمیت مرز اسلام قلعه – دوغارون گفت: پیشنهاد مدام و همیشگی ما ۲۴ ساعته کردن این گذرگاه مرزی است.

عارف رضایی افزود: شبانه روزی شدن گمرک دوغارون اقدامی بسیار نیک و کمک بزرگی برای تجار افغانستانی و فعالان حوزه حمل و نقل و ترانزیت است.

جمهوری اسلامی ایران ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد که ۳۰۲ کیلومتر از این مرز مشترک بین دو کشور در خراسان رضوی واقع شده است.

۶۰ درصدصادرات ماهانه سوخت به افغانستان که با ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تانکر سوخت از مرزهای سه گانه یاد شده به افغانستان صورت می گیرد از مرز دوغارون تایباد است.  

برقراری ثبات درافغانستان شرط مبادلات تجاری از گمرک دوغارون

کلیدواژه