دلو 11, 1400 12:03 Asia/Kabul
  • هشدار سازمان ملل درباره سقوط اقتصادی افغانستان
    هشدار سازمان ملل درباره سقوط اقتصادی افغانستان

دبیرکل سازمان ملل متحد می گوید برای جلوگیری از سقوط اقتصاد افغانستان، باید به اقتصاد این کشور، نقدینگی تزریق شود.

این در حالی است که میلیاردها دلار از سرمایه های افغانستان توسط کشورهای غربی بویژه آمریکا مسدود شده است.

به گزارش رادیو دری، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز گذشته (یک‌شنبه) در تویتی نوشت: اقتصاد افغانستان در مسیر نزولی و در لبه‌ پرتگاه قرار دارد.

دبیرکل سازمان ملل متحد با تأکید بر تزریق هرچه زودتر نقدیندگی به اقتصاد افغانستان، هشدار داد: زمان مهم است و ‌بدون اقدام، «زندگی‌ها از بین می‌رود و ناامیدی و افراط‌ گرایی رشد می‌کند.»

با تسلط طالبان در افغانستان در ماه اوت/اسد گذشته، امریکا و برخی از کشورهای غربی، حدود ده میلیارد دلار از دارایی های کشور را مسدود کردند. موضوعی که سبب وخامت اوضاع اقتصادی کشور شده است.

رسانه‌های امریکایی دو روز قبل گزارش دادند که دادگاهی در امریکا به دولت بایدن دو هفته فرصت داده است که درباره‌ سرنوشت پول‌های مسدودشده‌ افغانستان تصمیم بگیرد.

این در حالی است که مقامات طالبان نیز پیش از این بارها خواستار آزادسازی منابع مالی افغانستان شدند، اما این درخواست ها تاکنون از سوی مقامات امریکایی رد شده است.

گروه طالبان که از 15 اوت/ 24 اسد قدرت را در افغانستان بدست گرفته است، تلاش می کند به مردم  این کشور و جامعه بین الملل درباره  رعایت حقوق زنان اطمینان خاطر بدهد، اما تاکنون اجرایی نکرده است .

محروم ماندن زنان و دختران از آموزش و نداشتن حق کار در دولت طالبان همواره از نکات قابل بحث در افغانستان و نشست‌های منطقه ای و جهانی بوده است.

ذبیح الله مجاهد: آمریکا باید منابع مالی افغانستان را آزاد کند

کلیدواژه