دلو 18, 1400 13:19 Asia/Kabul
  • جنگ اقتصادی آمریکا در افغانستان، جنایت علیه بشریت
    جنگ اقتصادی آمریکا در افغانستان، جنایت علیه بشریت

روزنامه بریتانیایی گاردین در گزارشی تحریم های آمریکا را عامل سقوط اقتصاد افغانستان توصیف کرد.

به گزارش رادیو دری، در این گزارش با اشاره به خروج نیروهای آمریکایی و بریتانیایی از کابل در ماه اکتبر آمده است، راهبرد زمین سوخته آمریکا مبنی بر ازبین بردن تمام منابع در دسترس دشمن با هدف وارد آوردن شدیدترین فشار اقتصادی به یکی از فقیرترین کشورهای جهان، توسط آمریکا طراحی شد.

گاردین افزود، ابزار واشنگتن در این جنگ شامل مسدود کردن دارایی های دولت افغانستان در نیویورک و جلوگیری از پرداخت های صندوق بازسازی افغانستان در بانک جهانی است.

در این وضع، یعنی کمک های اضطراری برای صندوق بین المللی پول نیز به افغانستان نمی‌رسد.

در آن زمان هم کاملا مشخص بود که قطع کمک های خارجی که تقریبا نیمی از تولید ناخالص داخلی افغانستان را در سال ۲۰۲۰ تشکیل می داد، تاثیری فاجعه‌بار خواهد داشت و امروز این امر ثابت شده است.

این گزارش با ارائه آمارهایی از وضعیت افغانستان می‌نویسد، شرکت ها به طور متوسط ۶۰ درصد از کارمندان خود را اخراج کرده اند، قیمت مواد غذایی ۴۰ درصد افزایش یافته و نیمی از جمعیت افغانستان به کمک های انسان دوستانه نیاز دارد و نرخ فقر به ۹۰ درصد رسیده است.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) براورد کرده بیش از نیمی از کودکان افغان در معرض خطر مرگ به دلیل سوءتغذیه قرار دارند.

از ماه اوت و بازگشت طالبان به قدرت، اوضاع انسانی در افغانستان تغییر فاحشی پیدا کرده و طالبان پس از فتح  کشور با خزانه خالی از پول مواجه است.

مقام پیشین سازمان ملل: آمریکا دارایی های افغانستان را آزاد کند

کلیدواژه