چرا پاکستان طالبان را به رسمیت نمی شناسد؟
(last modified Wed, 16 Feb 2022 08:51:44 GMT )
دلو 27, 1400 13:21 Asia/Kabul
  • عمران خان نخست وزیر پاکستان می گوید اسلام آباد نمی خواهد به سبب شناسایی رسمی طالبان متحمل فشار شود
    عمران خان نخست وزیر پاکستان می گوید اسلام آباد نمی خواهد به سبب شناسایی رسمی طالبان متحمل فشار شود

نخست‌وزیر پاکستان درباره این که چرا پاکستان با وجود حمایت کامل از طالبان افغانستان دولت این گروه را به رسمیت نمی شناسد توضیح داد.

به گزارش رادیو دری، عمران‌ خان نخست‌وزیر پاکستان گفت: «اگر پاکستان اولین کشوری باشد که حکومت طالبان را به رسمیت بشناسد، فشار جامعه جهانی بر اسلام‌آباد "بیش از حد تحمل" خواهد بود.»

وی با اشاره به اینکه پاکستان خواهان به رسمیت شناختن دولت طالبان به عنوان یک "فرایند جمعی" است، گفت: «منزوی شدن آن هم به دلیل تبدیل شدن به تنها کشوری که حکومت طالبان را به رسمیت بشناسد، آخرین چیزی است که می خواهیم.»

خان تصریح کرد: «افغان‌ها مردمی هستند که نمی‌توان آنها را مجبور کرد به شیوه‌ای خاص عمل کنند؛ شما نمی توانید آنها را مجبور کنید. برای اعمال فشار خارجی بر حکومتی مانند طالبان محدودیت‌های خاصی وجود دارد.»

نخست‌وزیر پاکستان همچنین مدعی شد نباید از افغان‌ها انتظار داشت به موضوع حقوق زنان افغانستان آن طور که غربی‌ها انتظار دارند، احترام بگذارند.

به گفته خان، طالبان در مورد تحصیل دختران به توافق رسیده اند اما به زمان نیاز دارند.

عمران خان پیشتر نیز درباره حقوق زنان افغانستان سخنان مشابهی را مطرح کرده بود که با اعتراض گسترده مردم و شخصیت های افغان روبه رو شد.

نخست وزیر پاکستان همچنین از تشدید بحران انسانی در افغانستان، بازگشت احتمالی پناهجویان و تصمیم دولت ایالات متحده برای آزادسازی تنها نیمی از بودجه افغانستان در خاک ایالات متحده ابراز نگرانی کرد.

وی با بیان این که قبل از سقوط دولت اشرف غنی طالبان پاکستان، شبه‌نظامیان بلوچ و داعش در افغانستان فعالیت می کردند افزود: «ما معتقدیم هر چه حکومت افغانستان ثبات بیشتری داشته باشد، این گروه‌ها کمتر می توانند فعالیت کنند. به همین دلیل است که ما نگران ثبات افغانستان هستیم.»

توصیه حامد کرزی به عمران خان

درخواست «عمران خان» از آمریکا برای آزادسازی دارایی های افغانستان

پاسخ کرزی به خان: افغانستان به نیروی خارجی نیاز ندارد

کلیدواژه