حوت 08, 1400 10:58 Asia/Kabul
  • افغانستان محور دیدار مقامات ازبکستان و اتحادیه اروپا در تاشکند
    افغانستان محور دیدار مقامات ازبکستان و اتحادیه اروپا در تاشکند

نماینده ویژه رئیس جمهوری ازبکستان در امور افغانستان و رئیس هیات پارلمان اتحادیه اروپا در دیدار با یکدیگر در «تاشکند»، چشم انداز روابط دوجانبه و اوضاع کنونی افغانستان را بررسی کردند.

در نوامبر سال 1994 میلادی بین اتحادیه اروپا و ازبکستان روابط سیاسی برقرار شده و از ماه ژانویه سال 1995  در بروکسل سفارت ازبکستان فعالیت می‌کند.

به گزارش رادیو دری، «عصمت‌الله ایرگاش‌یف» نماینده ویژه رئیس جمهوری ازبکستان در امور افغانستان و «پترس اوشترویچیوس» رئیس هیات پارلمان اتحادیه اروپا در دیدار با یکدیگر در شهر «تاشکند» بر اجرای نتایج دیدار و رایزنی نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای مرکزی در امور افغانستان که روز 23 فوریه/4حوت برگزار شد، تاکید کردند.

نمایندگانی از کشورهای آسیای مرکزی و اروپا  روز چهارشنبه 23 فوریه/4حوت در نشست یک روزه در تاشکند درباره امنیت، ثبات، گروه‌های تروریستی، وضعیت اقتصادی و حقوق بشری در افغانستان و همچنین کمک‌های انساندوستانه به این کشور تبادل نظر کردند.

شرکت کنندگان در این نشست  در بیانیه ای ادامه کمک‌ها به مردم افغانستان  را خواستار شدند.

در بیانیه شرکت کنندگان در این نشست آمده است، طالبان باید قوانین بین‌المللی را رعایت کند، به حقوق بشر و زنان احترام بگذارد، به گروه های تروریستی اجازه فعالیت ندهد و برای ایجاد یک حکومت فراگیر  در افغانستان تلاش کند.

همچنین نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای مرکزی در خصوص بحران انسانی در افغانستان ابراز نگرانی کردند.

گروه طالبان از اوت 2021 در افغانستان به قدرت رسیده  است و هم اکنون این کشور در شرایط بد اقتصادی قرار دارد .

برخورد غیر مسئولانه آمریکا در ۲۰ سال اشغالگری در افغانستان و مسدود کردن  حدود 10 میلیارد دلاراز  دارایی‌های افغانستان ازعوامل اصلی فقر و گرسنگی افغانها هستند.

اوضاع افغانستان محور رایزنی مقامات ازبکستان و اتحادیه اروپا

کلیدواژه