خلیل زاد :افغان ها می توانستند مانند اوکراین در برابر طالبان مقاومت کنند
(last modified 1400-12-10T11:58:45+00:00 )
حوت 10, 1400 16:28 Asia/Kabul
  • خلیل زاد: افغان ها می توانستند مانند اوکراین در برابر طالبان مقاومت کنند
    خلیل زاد: افغان ها می توانستند مانند اوکراین در برابر طالبان مقاومت کنند

نماینده‌ ویژه پیشین آمریکا در امور صلح افغانستان گفت: که حکومت، مردم و نظامیان پیشین افغانستان می‌توانستند مانند اوکراین در برابر طالبان مقاومت کنند.

به گزارش رادیو دری، زلمای‌ خلیل‌زاد  نماینده‌ ویژه پیشین آمریکا در امور صلح افغانستان در مصاحبه با رسانه ها با اشاره به جنگ طالبان علیه حکومت پیشین افغانستان و مقایسه آن با مقاومت اوکراین در برابر تهاجم روسیه افزود: حکومت افغانستان می توانست از اسلحه و سربازان در اختیارش بهتر استفاده کند.

 خلیل زاد به جنگ امریکا در افغانستان نیز اشاره کرد و یاد آور شد: جنگ «خوب» پیش‌ نمی‌رفت و واشنگتن تصمیم داشت با یک توافق از این کشور خارج شود.

وی که خودش توافق‌نامه دوحه را امضا کرده است اضافه کرد: امریکا موفق به دست‌یابی به چنین توافقی شد اما حکومت پیشین افغانستان و طالبان نتوانستند به یک تفاهم سیاسی دست یابند.

این دیپلمات آمریکایی افغان تبار گفت: حکومت اشرف‌ غنی براساس محاسبه‌ ای اشتباه، مذاکرات را جدی نمی‌گرفت و وقت‌کُشی می‌کرد؛ منتظر تغییر حکومت در امریکا بود تا بلکه سیاست واشنگتن در قبال خروج تغییر کند.

خلیل‌زاد اذعان کرد که آمریکا نیز در قبال وضعیت افغانستان مرتکب اشتباه شد.

او گفته است: «حکومت امریکا می‌توانست خروج نیروهای خود را مشروط به وضعیت کند؛ اما آن قدر دلسرد شد که بدون شرایط توافق سیاسی دوحه  خارج شد.»

وی در بخشی از این گفت‌وگو درباره‌ی ادعای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۸ افغانستان گفته است که آمریکا در این انتخابات تقلب نکرد، بلکه خود «افغان‌ها تقلب کردند».

خلیل‌زاد در پاسخ به سوالی درباره‌ وضعیت کنونی افغانستان افزوده است که وضعیت این کشور پیش از سقوط دولت هم «خوب» نبود و روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر کشته می‌شدند.

وی اضافه کرده است که آمریکا و جامعه جهانی اکنون مسوولیت دارند که به مردم افغانستان کمک کنند و طالبان هم باید از تاریخ چهل سال جنگ افغانستان درس بگیرند و اشتباهات خود را تکرار نکنند.

خلیل زاد در پاسخ به غنی: فرار غنی مانع تشکیل دولت فراگیر شد

امرالله صالح: خلیل زاد « طراح یک نیرنگ بزرگ » است

کلیدواژه