حوت 14, 1400 09:48 Asia/Kabul
  • محقق: جنگ، آخرین گزینه برای رو به رو شدن با طالبان است
    محقق: جنگ، آخرین گزینه برای رو به رو شدن با طالبان است

رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان گفته است که در مقطع فعلی به جنگ فکر نمی کند، اما در صورت شکست مذاکرات، آن را به عنوان آخرین گزینه خود علیه امارت اسلامی طالبان حفظ می کند.

به گزارش رادیو دری؛ محمد محقق در صفحه فیسبوکش نوشته است که راه حل بحران افغانستان مذاکرات بین افغان ها تحت نظارت سازمان ملل متحد است.

وی خطاب به طالبان گفته است که تصاحب قدرت، آغاز راه است و برای حفظ آن باید نظامی قابل قبول برای مردم افغانستان و جامعه جهانی تشکیل داد که در آن تامین امنیت و تامین رفاه و معیشت مردم در سایه حضور و مشارکت تمامی گروههای افغانستان از جمله زنان تضمین شود.

رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان افزوده است  طالبان که با معامله و زد و بندهای سیاسی با امریکا و اشرف غنی رئیس جمهوری پیشین به قدرت رسیده تاکنون و با وجود گذشت حدود هفت ماه نتوانسته است به هیچ یک از معیارهای فوق برای حکومت داری برسد و اعتماد مردم و جامعه جهانی را کسب کند.

محقق مدعی شد که مردم در خانه های شان زیر سایه حاکمیت طالبان احساس امنیت نمی کنند و به صورت دسته جمعی به خاطر ترس از کشته شدن دست به فرار می زنند.

به گفته او، رفاه اقتصادی مردم نیز به حدی رسیده است که برای زنده ماندن مجبور به فروش اعضای بدن و حتی اولادهایشان شده اند.

محمد محقق در پایان اظهار کرده است که امارت اسلامی طالبان یا باید به مذاکرات با گروه‌های افغان تحت نظارت سازمان ملل متحد برای تشکیل دولتی همه شمول تن دهد که در آن رفاه، امنیت و مشارکت همه مردم و زنان تضمین شده باشد و یا به سرنوشت مشابه اشرف غنی دچار خواهد شد.  

محمد محقق با نماینده ویژه ایران در امور افغانستان دیدار کرد

زنده به گور کردن نمادین فرزندان در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در افغانستان

 

کلیدواژه