حوت 14, 1400 19:10 Asia/Kabul
  • آمریکا مدعی کمک به پناهجویان افغان شد
    آمریکا مدعی کمک به پناهجویان افغان شد

پس از گذشت ۶ ماه از خروج مشکوک و سئوال برانگیز نیروهای آمریکایی از افغانستان و به قدرت رسیدن حکومت طالبان در این کشور، یک مقام آمریکایی مدعی شد، به دنبال یافتن راه هایی برای پذیرفتن پناهجویان افغان هستیم.

به گزارش رادیو دری، یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود در گفت وگو با خبرگزاری «رویترز»، با اذعان به مشکلات پناهجویان انتقال داده شده به امارات ،مدعی شد: ما با همکاران بین المللی برای اسکان پناهجویان افغان در کشورهای اروپایی درحال رایزنی هستیم. 

این مقام آمریکایی که دولتش با اعمال سیاست های مداخله جویانه در سال های اخبر بحران های متعددی در افغانستان ایجاد کرده است، با بیان اینکه اکنون هزاران افغان در اروپا، خاورمیانه و دیگر نقاط جهان ماه هاست در انتظار اسکان می باشند،افزود: «ما تلاش های خوبی در مدت بیست سال حضور (اشغال) در افغانستان داشتیم.

براساس این گزارش هزاران مهاجران افغان که در عملیات نیروهای آمریکایی با عنوان «عملیات تخلیه» از افغانستان خارج شده اند با گذشت نزدیک به هفت ماه هنوز در بلاتکلیفی هستند.

بخشی از این مهاجران افغان که به اردوگاهی در «ابوظبی» امارات منتقل شده اند با اعتراض به آمریکا به دلیل بی توجهی به سرنوشت شان می گویند: به آنها وعده دادند که در مدت دو ماه به آمریکا منتقل می شوند، اما اکنون هفت ماه گذشته و هنوز بلاتکلیفند.

این پناهجویان افغان که تعدادشان فقط در ابوظبی ده هزار نفر تخمین زده می شود، همکار نظامیان آمریکایی و ناتو بوده و در پیاده سازی برنامه‌های آمریکا در افغانستان در بیست سال گذشته کمک های زیادی کرده اند.

در روز‌های خروج آمریکا از افغانستان حدود صد و بیست هزار شهروند افغان از این کشور خارج شدند.

در همین حال مولوی «عبدالسلام حنفی» معاون رئیس کابینه طالبان در پیامی به این مهاجران گفت: مهاجران افغان که در کمپ‌هایی در خارج از کشور بلاتکلیف هستند، میذتوانند به کشور بازگردند.

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان هم می گوید: ما اطلاع داریم که پناهجویان افغان ازجمله در قطر و ترکیه در وضعیت بدی زندگی می‌کنند و به همی سبب ما از خروج این افراد جلوگیری می‌کنیم.

ادامه بلاتکلیفی مهاجران افغان در اردوگاههای خارجی

کلیدواژه