حوت 18, 1400 11:03 Asia/Kabul
  • تحولات افغانستان محور دیدار دبیر شورای امنیت ملی ایران با مشاور امنیت ملی ازبکستان
    تحولات افغانستان محور دیدار دبیر شورای امنیت ملی ایران با مشاور امنیت ملی ازبکستان

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و مشاور امنیت ملی ازبکستان بر گسترش مناسبات همه جانبه و نحوه مشارکت دو کشور در موضوعات دو جانبه و منطقه ای دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش رادیو دری، دریابان «علی شمخانی» دبیرشورای عالی امنیت ایران روز چهارشنبه در دیدار با «ویکتور محمود اف» مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری ازبکستان با یادآوری موقعیت ژئو پلیتیکی بسیار مهم این کشور در آسیای مرکزی و جایگاه ویژه ازبکستان در امنیت و همکاریهای منطقه ای گفت: موضوعاتی چون جلوگیری از گسترش تروریسم و افراطی گری در منطقه از جمله دغدغه های مشترک امنیتی دو کشور است.


شمخانی افزود: مرزهای مشترک ایران و ازبکستان با افغانستان ایجاب می کند که همکاریهای مشترک برای رفع مشکلات و برقراری صلح و ثبات در این کشور افزایش یابد.


دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران همچنین با ابراز امیدواری نسبت به شتاب بیشتر همکاریهای اقتصادی و تجاری میان ایران و ازبکستان تصریح کرد: خوشبختانه با اراده رئیسان جمهوری دو کشور، همکاریهای اقتصادی با رشد ۷۰ درصدی همراه شد و این روند برای دستیابی به رشد حداقل ۱ میلیارد دلار ادامه پیدا خواهد کرد.
«ویکتور محمود اف» مشاور امنیت ملی ازبکستان نیز بر تسریع در اجرای توافق های مقامات عالی دو کشور برای حداکثر سازی همکاری‌های دو جانبه در ابعاد سیاسی،اقتصادی، ترانزیتی و امنیتی تاکید کرد و گفت:سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به ازبکستان می تواند نقش تعیین کننده ای در شتاب بخشی به روابط رو به توسعه دو کشور و پایه گذاری همکاریهای ثمر بخش امنیتی برای حفاظت از صلح و ثبات در منطقه داشته باشد.
مشاور امنیت ملی ازبکستان با ابراز خرسندی از عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای افزود: ازبکستان به عنوان رئیس دوره ای سازمان شانگهای از همه ظرفیت های خود برای عضویت دائم ایران در این سازمان استفاده خواهد کرد. 
«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که به ازبکستان سفر کرده است، در ادامه برنامه های سفر دو روزه خود به این کشور، امروز  با «شوکت میر ضیایف» رئیس جمهوری ازبکستان دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

قدردانی سازمان ملل از همکاری ازبکستان در مشکلات افغانستان

کلیدواژه