حوت 22, 1400 09:46 Asia/Kabul
  • برگزاری همایش بین المللی حکیم نظامی گنجوی در ولایت هرات
    برگزاری همایش بین المللی حکیم نظامی گنجوی در ولایت هرات

از هفته حکیم نظامی گنجوی با حضور شماری از علما، اندیشمندان، اهل معارف، شعرا و نویسندگان در ولایت هرات گرامی داشت بعمل آمد.

به گزارش محمدی خبرنگار رادیو دری، این مراسم باشکوه فرهنگی از سوی وابسته فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات برگزار شد و سخنرانان پیرامون آثار با ارزش فرهنگی حکیم نظامی گنجوی به ایراد سخن پرداختند.

علی احمد ستاری، مسئول موسسه تحصیلات عالی کهکشان شرق که در برگزاری این مراسم همکار رایزنی فرهنگی ایران در هرات بود، میگوید: هدف از برگزاری همایش بین‌المللی در مورد نظامی گنجوی شاعر زبان فارسی دری آشنایی جوانان و دانشجویان با آثار این شاعر توانا می‌باشد.

وی بیان داشت: برگزاری این چنین همایش‌های بین‌المللی در شرایط کنونی می‌تواند برای نسل جوان و دانشجویان امیدوارکننده باشد.

او تأکید کرد: بر علاوه اساتید شعر و ادب افغانستان،  شاعرانی از کشورهای ایران، افغانستان، ترکیه، تاجیکستان، آذربایجان و هند به صورت آنلاین در این مراسم اشتراک کردند.

تعدادی از استادان دانشکده ادبیات نیز در این مراسم پیرامون آثار با ارزش حکیم نظامی سخنرانی کردند و گفتند: این شاعر توانای زبان فارسی (نظامی گنجوی) نه تنها در عرصه شعر بلکه در حوزه نجوم، فلسفه و ریاضی هم دست بالایی داشت.

این اساتید دانشگاه گفتند: حتی شاعرانی چون سعدی، حافظ و شاعران معاصر در سبک‌های شعری خود از نظامی گنجوی پیروی می‌کنند.

در بخشی از این همایش با شکوه محمد صدیقی فر، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این همایش فرهنگی گفت: حراست و گرامی داشت از فرهنگ، هنر و ادب مسئولیت و رسالت هر فرد است و باید برای بقا، باروری و توسعه این فرهنگ تلاش مضاعف صورت گیرد.

سرکنسول ایران در هرات با تاکید بر اینکه زنده نگهداشتن چنین روزهایی بر علاوه اینکه پویایی جامعه را به همراه خواهد داشت، راه های ارتباطی فرهنگی بین جوامع را هموار و موانع و مشکلات را از سر راه برخواهد داشت.

صدیقی فر، شعرا، نویسندگان، اهل ادب و فرهنگ جوامع اسلامی را چراغ روشنی دانست که خود میسوزند تا فرهنگ و ادب هم چنان روشن و نورانی باقی بمانند.

 سرکنسول ایران در هرات گفت: با همکاری نهادهای آکادمیک و فرهنگی همایش بین‌المللی نظامی گنجوی در این ولایت برگزار شد و گرامی داشت از چنین روزی می تواند حلقه وصل میان ملت ها باشد.

وی از اساتید دانشگاه، اهل معارف و خانواده ها خواست تا به منظور آگاهی بیشتر جوانان از فرهنگ کهن سرزمین های اسلامی و اشتراکات فراوان فرهنگی تلاش مضاعف بخرج دهند .

صدیقی فر،  دو کشور اسلامی و همسایه (ایران و افغانستان) را دارای اشتراکات فراوان فرهنگی و دینی برشمرد و تاکید کرد: کشورهای همسایه و فارسی زبان در زنده نگهداشتن فرهنگ و مشاهیر فرهنگی مسئولیت مشترک دارند و برگزاری چنین همایش هایی نشانه این روابط نیک و ارزشمند است.

Image Caption

همایش بین‌المللی گرامیداشت "حکیم نظامی گنجوی" در افغانستان برگزار می شود

کلیدواژه