هشدار مقام سازمان ملل: سرنوشت افغان ها در خطر است
(last modified Tue, 15 Mar 2022 10:58:15 GMT )
حوت 24, 1400 15:28 Asia/Kabul
  • هشدار مقام سازمان ملل: سرنوشت افغان ها در خطر است
    هشدار مقام سازمان ملل: سرنوشت افغان ها در خطر است

هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در امور افغانستان با اشاره به افزایش ۹ میلیون نفری شمار گرسنگان در افغانستان در ۱۴ ماه گذشته اعلام کرد: سرنوشت یک نسل کامل افغان‌ها در خطر است.

رامیز الکبروف امروز در  بیانیه ای گفته است: شمار گرسنگان در افغانستان از  ۱۴ میلیون نفر در ژانویه ۲۰۲۱ به ۲۳ میلیون نفر در مارس ۲۰۲۲ رسیده است.

هماهنگ‌کننده سازمان ملل افزود: مردم افغانستان امروز با یک بحران بی‌سابقه غذایی و سوءتغذیه روبه‌رو هستند؛ خانواده‌ها در افغانستان مجبور می‌شوند به اقدامات ناامیدکننده‌ای مانند حذف وعده‌های غذایی دست بزنند تا اطمینان حاصل کنند که در پایان روز مقداری غذا روی سفره دارند.

در بیانیه‌ الکبروف آمده است: «در افغانستان  ۹۵ درصد از جمعیت به اندازه کافی غذا نمی‌خورند و این درصد برای زنان سرپرست خانوار به ۱۰۰ درصد می‌رسد که تقریبا غیرقابل تصور است.»

این مقام سازمان ملل در ادامه گفته است که بخش‌های ویژه‌ شفاخانه‌ها پر از کودکانی است که از سوءتغذیه رنج می‌برند، وزن کودکان یک ساله افغانستان برابر با وزن یک نوزاد شش ماهه در یک کشور توسعه‌یافته است و برخی از کودکان دارای سوءتغذیه آنقدر ضعیف هستند که قادر به حرکت نیستند.

الکبروف افزوده است:سوءتغذیه حاد در ۲۸ ولایت از ۳۴ ولایت افغانستان بالاست و بیش از ۳.۵ میلیون کودک به حمایت‌های درمانی تغذیه نیاز دارند.

او اضافه کرده است درحالی که افغانستان همچنان با  خشک‌سالی وحشتناک دست و پنجه نرم می‌کند و چشم‌انداز برداشت بد دیگری  در حوزه کشاورزی پیش رو است.

الکبروف در عین حال گفته است که بحران بانکی و مالی در افغانستان به‌حدی شدید است که بیش از ۸۰ درصد از جمعیت را با بدهی و افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت مواجه کرده است.

این مقام سازمان ملل گفته است که شرکای سازمان ملل تاکنون در سال ۲۰۲۲ برای ۸.۲ میلیون نفر در افغانستان کمک فراهم کرده‌اند.

گزارش "سیگار" در مورد گرسنگی میلیون‌ها نفر در افغانستان

افزایش دو برابری کودکان مبتلا به سوءتغذیه در افغانستان

کلیدواژه