حمل 01, 1401 15:07 Asia/Kabul
  • اجرای آیین برافراشتن جهنده سخی با حضور کمرنگ مردم در مزارشریف
    اجرای آیین برافراشتن جهنده سخی با حضور کمرنگ مردم در مزارشریف

آیین سنتی برافراشتن جهنده سخی، نوروز امسال در زیارتگاه مزار شریف با حضور کم رنگ مردم برگزار شد.

به گزارش رادیو دری، مسوولان روضه سخی می‌گویند امروز در نخستین روز سال ۱۴۰۱ (ه.ش) به مناسبت سال نو مردم و مسوولان زیارتگاه سخی شاه مردان در نخستین لحظه‌ صبح به رسم هر سال جهنده‌ سخی را برافراشتند.

به گفته‌ مسوولان این زیارتگاه، این مراسم به دستور طالبان و به دلایل امنیتی و تهدیدات داعش با حضور کم‌رنگ مردم برگزار شد.

 یوسف موسوی مسوول روضه‌ سخی گفته است: امسال طالبان به ما دستور دادند تا رسم بلند کردن جهنده سخی در اول صبح برگزار شود تا از تجمع مردم در این مکان خودداری شود.

وی اضافه کرد:‌ در سال‌های گذشته ما عَلَم را حدود ساعت‌ ۱۰ صبح بلند می‌کردیم ولی امسال به دستور طالبان این مراسم زودتر از زمان معین و حدود ساعت ۷ صبح برگزار شد تا به دلایل امنیتی و ضرورت کنترل اوضاع از تجمع مردم جلوگیری شود.

مسوول روضه‌ی سخی، امنیت امسال این مراسم را بهتر از هر سال توصیف و تاکید کرد: تنها دلیل حضور کم‌رنگ مردم این بود که بتوانیم از تهدیدهای گروه داعش را برای هدف قرار دادن تجمعات مردمی خنثی کنیم.

موسوی  گفت:مردم برافراشتن علم مولا با درستی و خوبی را به فال نیک می‌گیرند و بر این باورند که سال خوبی را در پیش خواهند داشت و امسال نیز چنین شد.

گلایه مندی مردم افغانستان از لغو تعطیلات نوروزی

سایه مستدام نوروز بر سر افغانستان، سبز است

 

کلیدواژه