حمل 12, 1401 15:29 Asia/Kabul
  • خطیب نماز جمعه تهران: در دوازدهم فروردین ۱۳۵۸ مردمسالاری دینی، در ایران شکل گرفت
    خطیب نماز جمعه تهران: در دوازدهم فروردین ۱۳۵۸ مردمسالاری دینی، در ایران شکل گرفت

وزیر خارجه ترکمنستان در سفر به پکن با وزیر امور خارجه و معاون نخست وزیر چین دیدار و ضمن بررسی وضعیت افغانستان بر افزایش همکاریهای دوجانبه و منطقه‌ای تاکید کردند.

چین از روز چهارشنبه تا پایان روز پنجشنبه (دیروز) میزبان نشستهای جداگانه برای کمک به ثبات در افغانستان بود. این سومین نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان ازجمله چین، جمهوری اسلامی ایران ، روسیه، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان به همراه نمایندگان قطر و اندونزی در نشستی در شهر "تونشی" ، چین بود.

امیرخان متقی، وزیر خارجه حکومت طالبان نیز در این نشست شرکت کرده بود.

به گزارش رادیو دری ، «رشید مرداف» وزیر امور خارجه ترکمنستان که برای شرکت در سومین نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان در سفر به چین در شهر تونشی به سر می برد، چندین نشست دو جانبه با دیپلماتهای مختلف برگزار کرد. 

در راستای این نشست وزیر خارجه ترکمنستان با «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین دیدار و دو طرف درمورد طیف گسترده ای از موضوعات مربوط به اجرای توافقات دوجانبه در سالهای 2021 تا 2022 رایزنی کردند.

وزرای خارجه دو کشور تاکید کردند که کمیته همکاری ترکمنستان و جمهوری خلق چین که در 4 حوزه اصلی تجارت، انرژی، امنیت و فرهنگ فعالیت می‌کند، سازوکار موثری برای تعامل بین دولت ها است. مرداف و وانگ یی همچنین در ادامه به وضعیت افغانستان اشاره و تأکید کردند که ترکمنستان و چین به صورت دائمی و سیستماتیک در حال گفت‌وگو در مورد مشکلات افغانستان هستند.

وزیر خارجه ترکمنستان در ادامه با «هان ژنگ» معاون نخست وزیر چین نیز دیدار و طرف چینی ترکمنستان را به عنوان یکی از شرکای استراتژیک برای پکن خواند که درخصوص دستیابی به نتایج سودمند متقابل تلاش می‌کند.

«رشید مرداف» همچنین در شهر تونشی چین با «امیرخان متکی» سرپرست وزارت خارجه طالبان دیدار کرد و طرفین به بررسی موضوعات مهم در زمینه همکاری های سیاسی، دیپلماتیک، تجاری، اقتصادی و بشردوستانه پرداختند.

همچنین، تبادل نظر درمورد اجرای پروژه های زیربنایی مشترک - خط لوله گاز ترکمنستان - افغانستان - پاکستان - هند (TAPI) خط انتقال برق ترکمنستان - افغانستان - پاکستان (TAP) و پروژه های راه آهن صورت گرفت و بر ضرورت تشدید همکاری های ترکمنستان و افغانستان در زمینه امنیتی تاکید گردید.

برگزاری سومین نشست کشورهای همسایه افغانستان به میزبانی چین

کلیدواژه