حمل 14, 1401 08:06 Asia/Kabul
  • مقام تاجیک: سرنوشت افغانستان باید به دست خود مردم این کشور رقم بخورد
    مقام تاجیک: سرنوشت افغانستان باید به دست خود مردم این کشور رقم بخورد

وزیر دادگستری تاجیکستان اعلام کرد، مردم افغانستان باید در روند تعیین آینده کشورشان سهیم باشند.

اولین و دومین نشست های وزرای کشورهای همسایه افغانستان در سپتامبر و اکتبر سال گذشته در «اسلام آباد» و «تهران» برگزار شد.
وزیر امور خارجه تاجیکستان در آن نشست با بیان این که کشورش حکومتی را که بدون رضایت مردم در افغانستان روی کار آمده است به رسمیت نمی شناسد از جامعه جهانی خواست تا برای حل مشکل افغانستان تلاش کند.

به گزارش رادیو دری، «مظفر عاشوریان» وزیر دادگستری و رئیس هیات تاجیکستان در سومین نشست وزرای کشورهای همسایه افغانستان شهر «تونشی» چین گفت:  تشکیل حکومت فراگیر، تنها از طریق انتخابات و با مشارکت تمام گروههای سیاسی، قومی و اجتماعی و همچنین تامین حقوق بشر، شرایط اساسی برای تثبیت وضعیت و حل مشکلات امنیتی در افغانستان است.

رئیس هیات تاجیکستان اظهار کرد، این کشور علاقه‌مند به توسعه افغانستان به عنوان یک کشور از نظر سیاسی، صلح، حقوق و آزادی های اساسی بشر و عاری از تروریسم و جرایم مواد مخدر است.

وزیر دادگستری تاجیکستان افزود: این کشور برای ارسال کمک های بشردوستانه سازمان های بین المللی به افغانستان امکانات لجستیکی خود، از جمله 6 پل در مرز با افغانستان را فراهم کرده است و همچنان به صادرات برق به افغانستان ادامه می دهد.

در این نشست بیانیه مشترک سومین نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان و همچنین طرح تونشی برای حمایت از احیا اقتصادی در افغانستان به تصویب رسید.

بیانیه مشترک نشست چین؛ در افغانستان حکومت فراگیر ایجاد شود

کلیدواژه