حمل 20, 1401 15:20 Asia/Kabul

در سه ماه گذشته هر ماه حدود پنجاه درصد به تعداد مبتلایان بیماری سرخک بین کودکان افغانستان افزوده شده است.

به گزارش رادیو دری، براساس گزارش سازمان ملل و مراکز صحی در افغانستان، در سه ماه گذشته حدود ۴۳ هزار کودک افغان به بیماری سرخک مبتلا شده و از این تعداد ۲۱۴ کودک جان‌ خود را از دست داده اند. افغانستان از معدود کشورهایی است که هنوز برخی بیماری های مختص کودکان مانند سرخکان و فلج اطفال در آن ریشه کن نشده است.

براساس گزارش وزارت صحت عامه افغانستان، تعداد کودکان مبتلا به سرخک در این کشور در ماههای اخیر رشد کم سابقه ای داشته که و منشاء اصلی آن سوء تغذیه و ضعف جسمانی کودکان بوده است.

این وزارت خانه از خانواده های افغانستان خواست، با مشارکت در طرح پیش روی واکسیناسیون، ایمنی کودکان خود را در برابر بیماری سرخکان افزایش دهند.  

هدف گذاری وزارت صحت عامه افغانستان واکسیناسیون پنج میلیون کودک با اجرای یک طرح سراسری است. طرحی که سال‌ها است اجرا نشده است. بی میلی و ناباوری خانواده‌های افغان به واکسن و جنگ و نا امنی از جمله عوامل واکسینه نشدن کودکان افغان است موضوعی که امروز کودکان افغان را به ویژه آن‌هایی که دچار سوءتغذیه هستند در برابر بیماری سرخک آسیب پذیر کرده است.

بر اساس گزارش وزارت صحت عامه دولت طالبان، از آغاز سال ۲۰۲۲ میلادی تاکنون بیش از ۱۵ هزار و ۹۰۰ مورد سرخک در افغانستان عمدتاً در ولایت‌های بدخشان، قندوز، هلمند، کابل و جوزجان ثبت شده است.

هشدار ایران درباره طغیان سرخک در افغانستان

کلیدواژه