حمل 27, 1401 09:30 Asia/Kabul

در حالیکه سال هاست مردم ولایت نیمروز در معاملات روزانه شان از پول ایرانی استفاده می کنند، طالبان از امروز داد و ستد با ارز‌های خارجی از جمله تومان ایران را در این ولایت ممنوع کرد.

به گزارش رادیو دری، بر اساس این دستوری که چند روز قبل بانک مرکزی افغانستان با هدف تقویت پایه پولی این کشور صادر کرد، ساکنان ولایت نیمروز فقط با پول افغانی می توانند داد و ستد کنند.

این در حالی است که سالهاست مردم ولایت نیمروز به ویژه شهر زرنج که در همسایگی ایران قرار دارند به جای استفاده از پول افغانی از تومان ایران استفاده می‌کنند.

هم اکنون بیش از ۹۰ درصد داد و ستد در این ولایت با تومان ایرانی است و ده‌ها سال است که مردم زرنج تومان را می‌شناسند به طوری که برخی از  آنان خیلی با پول افغانی آشنایی ندارند و همیشه در جیبشان تومان است.

صابر مومند سخنگوی بانک مرکزی افغانستان گفت: « اقدام اخیر در ولایت نیمروز را می‌ستاییم و از تمام هموطنان  می‌خواهیم که در داد و ستد داخلی خود و معاملات تجاری از استفاده پول افغانی استفاده کنند.»

از سوی دیگر ساکنان ولایت نیمروز با استقبال از ایجاد محدودیت در برابر استفاده از تومان ایرانی معتقدند برچیدن یکباره تومان از بازار شهر زرنج ممکن نیست.

 

دستور طالبان برای پرداخت تمامی حواله‌ها با پول افغانی

سازمان ملل برای مبادله دلار با افغانی سامانه ویژه ایجاد می کند

کلیدواژه