حمل 29, 1401 14:22 Asia/Kabul

مسئولان اداره زراعت ولایت غور می گویند در همکاری با برخی نهادهای امداد رسان، روند توزیع پول نقد در برابر کار را برای کشاورزان برخی ولسوالی‌های این ولایت روی دست گرفته‌اند.

به گزارش فیض احمد محمدی خبرنگار رادیو دری، عبدالصمد صائب، مدیر برنامه ریزی ریاست زراعت آبیاری ومالداری ولایت غور می‌گوید این پروسه با همکاری موسسه “افغان اید” در ولسوالی دولینه راه اندازی شده است.

به گفته او، از طریق پروژه‌ی ایجاد دارایی‌های عامه برای تعداد ۵۰۰ تن از کشاورزان ۱۹ قریه‌ی ولسوالی دولینه نزدیک به ۱۵ هزار افغانی پول نقد در برابر کار توزیع شده است.

وی اظهار داشت: که این پروسه به منظور ایجاد شغل برای کشاورزان محروم این ولسوالی اجرایی شده است.

این در حالی است که در شماری از ولایت‌های افغانستان پروسه کار در بدل گندم آغاز شده بود.

از سویی دیگر، به دلیل خشک‌سالی های دوام‌دار مردم در ولایت غور با مشکلات زیادی  روبرو شدند.

بیشتر مردم این ولایت نیازهای اولیه‌ی زندگی شان را از طریق کشت و زراعت به دست می‌آورند و خشک‌سالی و نبود برنامه بدیل برای کار، آنان را با بحران‌های جدی مواجه ساخته است.

در همین حال از ولایت بادغیس در شمال غرب  افغانستان خبر می رسد که کشاورزان این ولایت که  خشک‌سالی ها ضررهای فراوانی بر آنان وارد کرده بود  حالا با بارش باران و برف در زمستان و بهار امسال را سال نیکویی می دانند.

مولوی محی‌الدین بشری رئیس زراعت ولایت بادغیس می گوید: “با شمار زیادی از کشاورزان و مالداران مرکز و ولسوالی های بادغیس در خصوص مشکلات و ظرفیت های کار کشاورزی گفت وگو شده است و آنان از بارش رحمت الهی  ابراز خرسندی  کرده و  ابراز امیدواری کردند کشت امسال ضررهای سال های گذشته را جبران کند.

در سال گذشته  و امسال در اثر خشکسالی ضررهای اقتصادی و تلفات حیوانی زیادی بر کشاورزان این ولایت وارد شده است.

اما حالا با بارش برف و باران های موسمی  بادغیس به یکی از سرسبزترین ولایت های افغانستان تبدیل شده و  امید به آینده در دل  مردم این ولایت بازگشته است.

کلیدواژه