حمل 31, 1401 10:23 Asia/Kabul
  • واکنش های گسترده به انفجارهای مرگبار کابل
    واکنش های گسترده به انفجارهای مرگبار کابل

وقوع سه انفجار تروریستی پی در پی در محله شیعه نشین کابل واکنش‌های گسترده داخلی ، منطقه ای و جهانی را به دنبال داشته است .

به گزارش رادیو دری، اتحادیه اروپا در واکنش به حملات دیروز در غرب شهر کابل گفته است که برای ریشه‌‌کن‌کردن تروریسم در افغانستان، تطبیق برنامه ها و اقدامات موثر ضدتروریسم ضروری است.

این اتحادیه در بیانیه‌ای گفته است حملاتی که مراکز آموزشی را هدف قرار می‌دهند، نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه است.

اتحادیه اروپا افزوده است که «هیچ انسانی، چه رسد به کودکان، هرگز نباید قربانی چنین اعمال بیهوده‌ای شود.»

اروپا افزوده است که ادامه خشونت علیه غیرنظامیان، یک مانع جدی برای یک افغانستان باثبات و صلح‌آمیز است.

اتحادیه اروپا از طالبان خواست که امنیت همه شهروندان افغانستان را تضمین و عاملان حملات دیروز را به پاسخگویی وادار کند.

یوناما یا نمایندگی سازمان ملل در افغانستان  هم در توئیتی نوشت: سازمان ملل حمله امروز به مدارس در افغانستان را محکوم می‌کند.

نمایندگی سازمان ملل در افغانستان افزود: آنانی که مدارس و دانش‌آموزان را هدف قرار می‌دهند، باید مجازات شوند.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی شورای حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان نیز این انفجارهای مرگبار در غرب کابل را که دانش‌آموزان را هدف قرار داده محکوم کرد.

وی خواهان بررسی و پاسخگویی در این مورد شد.

توماس نیکلاسن، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان ضمن محکوم کردن، از حاکمان کنونی خواست تا عاملان این حمله خونین را به کیفر برسانند.

نماینده ویژه آلمان برای افغانستان و پاکستان در پیامی انفجارهای روز گذشته در مرکز آموزشی ممتاز و مکتب عبدالرحیم شهید در غرب را محکوم کرد.

او گفته است که هدف قرار دادن کودکان و مکتب‌ها یک «عمل فجیع» است و حفاظت از مردم افغانستان مسئولیت طالبان است.

یان مک‌کری، کاردار سفارت آمریکا برای افغانستان در توییتی از وقوع انفجارها در غرب کابل ابراز تاسف کرد.

وی افزود همه افغانستانی‌ها باید بتوانند با خیال راحت و بدون ترس تحصیلات شان را ادامه بدهند.

رامیز الکبروف، هماهنگ‌کننده‌ی امور بشردوستانه سازمان ملل برای افغانستان هم حملات امروز را هولناک خوانده و آن‌را محکوم کرده است. او گفته است که «خشونت در مکاتب یا اطراف آن هرگز قابل قبول نیست».

این مقام سازمان ملل در بیانیه‌ی خود افزوده است که برای مردم افغانستان که چهل سال جنگ را تجربه کرده، مکاتب باید پناهگاه‌های امن و مکان‌هایی باشند که کودکان بتوانند در آن بیاموزند و شکوفا شوند.

او تأکید کرده است که حملات علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی، از جمله مکاتب، خلاف قوانین بین‌المللی بشردوستانه است.

پیش از این نیز  سازمان نجات کودکان قویا خواستار تضمین دسترسی امن کودکان به آموزش و پرورش و پاسخگویی عاملان چنین تخلفات جدی در قبال اقدامات خود شد.

وزارت امور خارجه قرقیزستان هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: تسلیت صمیمانه خود را به خانواده‌ها و دوستان قربانیان ابراز می‌کنیم و برای همه آسیب دیدگان این حمله تروریستی غیرانسانی که در ماه مبارک رمضان انجام شده، آرزوی صبر و بهبودی عاجل داریم.

« حامد کرزی » رییس جمهوری پیشین افغانستان هم در این خصوص گفت: این انفجار ها،  دشمنی آشکار با علم و دانش و هراس از نسل تعلیم یافته افغانستان است.

درهمین حال، عبدالله عبدالله  رییس شورای عالی مصالحه ملی دولت پیشین افغانستان  هم در محکومیت انفجارهای کابل افزود: این انفجار های تروریستی نشان می دهد که دشمنانان درصدد ضربه زدن به صلح و پیشرفت افغانستان هستند .

منطقه‌ی هزاره‌نشین غرب شهر کابل دیروز گواه سه انفجار پیاپی بود. در این انفجارها، دانش‌آموزان یک مکتب دولتی و یک مرکز آموزشی هدف قرار گرفته‌اند.

منابع رسمی تا کنون آمار نهایی تلفات این انفجارها را اعلام نکرده‌اند، اما آمارهایی که از شفاخانه‌ها به دست آمده، نشان می‌دهد که دستکم در این حملات بیش از ۳۰ نفر شهید و یا زخمی شده‌اند.

کرزی و عبدالله انفجار مراکز آموزشی در غرب کابل را محکوم کردند

سفارت ایران در افغانستان حمله تروریستی در کابل را محکوم کرد

کلیدواژه