ثور 02, 1401 14:26 Asia/Kabul
  • آمادگی طالبان برای رفع نگرانی ایران درباره حق‌آبه \
    آمادگی طالبان برای رفع نگرانی ایران درباره حق‌آبه \"هیرمند\"

دولت موقت طالبان از آمادگی خود برای بررسی حق آبه هیرمند از طریق گفت وگو و رفع نگرانی ایران در این رابطه خبر داد.

به گزارش رادیو دری، «انعام الله سمنگانی»، معاون سخنگوی طالبان روز جمعه ،گفت: افغانستان به همه تعهداتی که از پیش در مورد حق آبه با جمهوری اسلامی ایران داشته، پایبند است.

وی افزود: بر اثر خشکسالی افغانستان هم با کمبود آب مواجه است و شاید حق آبه ایران هم از این بابت متأثر شده و این مسأله، قابل بحث است.
پیش از این امیرخان متقی ، وزیر خارجه دولت موقت طالبان در گفت و گو با وزیر خارجه ایران از اعزام هیات تخصصی به افغانستان برای بررسی موضوع حق آبه استقبال کرده بود.
متقی در این گفت و گو مهمان نوازی دولت و مردم ایران و ارائه خدمات گسترده به مردم این کشور در شرایط سخت و دشوار، بر اهتمام این کشور برای توسعه و گسترش روابط و همکاریها در راستای منافع دو کشور و ملت همسایه و مسلمان تأکید کرده و اطمینان داد که از هیچ تلاشی برای رفع نگرانی ایران دریغ نخواهد کرد.

براساس معاهده هیرمند که در سال 1972 به امضای مقامات وقت ایران و افغانستان رسید، سهم ایران از آب رودخانه هیرمند معادل 820  میلیون متر مکعب در سال و در حدود 26  متر مکعب در ثانیه است که البته در ماهها و فصول مختلف تفاوت می کند. با روی کار آمدن دولت موقت طالبان در افغانستان از 15 اوت 2021 /24 اسد 1400 ، این دولت بر پایبندی به معاهده هیرمند، در خصوص حقابه ایران تاکید کرد.

طالبان بر تعهد افغانستان به معاهده هیرمند تاکید کرد

کلیدواژه