ثور 07, 1401 16:45 Asia/Kabul
  • \
    \"فروپاشی اقتصادی\" ثمره حاکمیت طالبان بر افغانستان

تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی معتقدند طالبان پس از به قدرت رسیدن در افغانستان با اقتصادی در آستانه فروپاشی روبه رو است که منجر به بحران انسانی ویرانگری در این کشور خواهد شد.

به گزارش رادیو دری به نقل از گزارش های رسانه‌ای؛ طبق داده های بانک جهانی، افغانستان حدود ۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را از کمک های بین المللی بدست می آورد که این امر، نشان دهنده ورشکستگی اقتصادی این کشور است.

براساس این گزارش، هنگامی که طالبان هشت ماه پیش کنترل کابل را به دست گرفت، قدرت های غربی از جمله آمریکا و آلمان، کمک های خارجی به این کشور را به حال تعلیق درآوردند و بانک جهانی و صندوق بین المللی پول نیز از آن زمان پرداخت ها به افغانستان را متوقف کردند. 

هفته گذشته یکی از مقام‌های دولت «جو بایدن» در مصاحبه با خبرنگاران گفت: دارایی های بانک مرکزی دولت افغانستان در آمریکا، در اختیار طالبان قرار نخواهد گرفت.

در چنین شرایطی یک صراف در کابل به  خبرنگار وال استریت ژورنال می گوید: برخی از صاحبخانه‌ها حتی از مستاجران خود می‌خواهند که به رایگان در املاک آنها بمانند، زیرا  می‌ترسند که اگر خانه خالی باشد طالبان ممکن است خانه‌ را تصرف کنند.

در یک مقاله منتشر شده در «فایننشال تایمز» نیز آمده است که ادعاهای طالبان مبنی بر این که می توانند از استخراج غیرقانونی معادن، تولید تریاک یا مسیرهای تجارت به درآمد کافی برسند، بیش از حد خوش بینانه است و درآمدهای طالبان از چنین منابعی، زمانی کافی است که تنها بخواهند گروهی را سازماندهی کنند، اما برای اداره یک دولت کارآمد کاملا ناکافی هستند.

در همین ارتباط پروفسور «فواز گرگز» استاد روابط بین‌الملل در دانشکده اقتصاد لندن گفت: «کاهش اعتماد به اقتصاد افغانستان باعث شده است که ارزش پول افغانی به شدت کاهش یابد و این مساله مردم را به سازمان های بشردوستانه خارجی وابسته کرده است.»

علاوه بر این افغانستان در میانه خشکسالی ویرانگری قرار دارد و بر اساس برآوردهای سازمان ملل، حدود نیمی از کودکان این کشور دچار سوءتغذیه هستند.

با این وجود رهبران کشورها هنوز امیدوارند که طالبان ثابت کند می‌تواند به شکلی کارآمد در افغانستان حکومت کند و نشان دهد مایل به مصالحه برای بازگرداندن بودجه خارجی است.

طرح نخبگان مهاجر مقیم ایران برای نجات افغانستان از بحران اقتصادی

طالبان: غرب به بحران اقتصادی در افغانستان دامن می‌زند

 

 

کلیدواژه