ثور 12, 1401 08:44 Asia/Kabul
  • نامه فعالان مدنی افغان به سازمان ملل: هزاره ها را در افغانستان دریابید
    نامه فعالان مدنی افغان به سازمان ملل: هزاره ها را در افغانستان دریابید

۴۲ نفر از فعالان جامعه مدنی، دیپلمات‌ها و دانشگاهیان افغان در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل، تشکیل جلسه ویژه شورای امنیت را برای بررسی وضعیت هزاره‌ها در افغانستان و محافظت از آنان در برابر حملات و کشتارهای هدفمند خواستار شدند.

به گزارش رادیو دری؛ نویسندگان این نامه‌‌، حوادث تروریستی اخیر علیه شیعیان افغانستان را «نسل‌کشی» خوانده و‌ بر تلاش برای پیگیری و محاکمه عاملان این جنایات تاکید کرده‌اند.

نویسندگان این نامه گفته‌اند:«ما معتقدیم که کارزار خشونت‌بار مداوم عمدی علیه جامعه هزاره و شیعه در افغانستان نیازمند واکنش فوری و هماهنگ سازمان ملل و جامعه بین‌المللی است»

آنها از سازمان ملل متحد خواسته شده است تا با صدور قطعنامه‌ای، برای محافظت جامعه هزاره در برابر حملات هدفمند اخیر اقدام کند.

در این نامه با اشاره به موارد آشکار حملات گروه های افراطی به هزاره‌ها و شیعیان آمده است: هزاره‌ها از گذشته دور مورد آزار و شکنجه نیروهای دولتی و غیر دولتی چون طالبان و سایر گروه‌های افراطی قرار گرفته‌اند  اما بازگشت طالبان به قدرت، هزاره‌ها را از پیش آسیب‌پذیرتر کرده و در معرض خشونت‌های فزاینده قرار داده است.

در پایان این نامه از گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد خواسته شده است تا  اطلاعات مستدل مربوط به نقض شدید قوانین بین‌المللی حقوق بشر و جنایات مرتکب شده علیه هزاره‌ها را جمع‌آوری و منتشر کند.

 تاکید ریچارد بنت بر تحقیق درباره حملات تروریستی هدفمند در افغانستان

امرالله صالح، طالبان را به تفرقه افکنی میان شیعیان افغانستان متهم کرد

 

کلیدواژه