جوزا 12, 1401 18:36 Asia/Kabul

۲۵ سازمان بین‌المللی در نامه‌ای سرگشاده به شورای حقوق بشر سازمان ملل، رسیدگی به وضعیت حقوق زنان افغانستان را در نشست این شورا خواستار شدند.

به گزارش زهرا سلطانی خبرنگار رادیو دری، 25 سازمان بین‌المللی از جمله دیده بان حقوق بشر، عفو بین‌الملل، مرکز آموزشی زنان افغان، مرکز عدالت جهانی و کمک به افغانستان در این نامه از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته اند که از تصویب قطعنامه‌ای برای رسیدگی به «بحران حقوق زنان در افغانستان» حمایت کند.

«هدر بار» معاون بخش زنان سازمان دیده بان حقوق بشر در این باره گفت: ما در این نامه می‌خواهیم که شورای حقوق بشر سازمان ملل در نشست آتی خود در ماه ژوئن با برگزاری یک جلسه اضطراری ویژه درباره افغانستان، بحران کنونی حقوق زنان را در این کشور بررسی کند.

پژوهشگر ارشد دیده‌بان حقوق بشر در افغانستان افزود: طالبان، حقوق زنان و دختران را در تمامی امور زندگی نقض کرده و مانع دسترسی زنان و دختران به آموزش، کار، آزادی گشت‌وگذار، آزادی بیان و خدمات بهداشتی شده‌ است و فکر می‌کنم که این یک وضعیت اضطراری است که شورای حقوق بشر باید به آن توجه بیشتری کند.

این درحالی است که طالبان معتقد است که در چارچوب اسلام به حقوق زنان احترام می‌گذارد و نگرانی‌های مطرح شده در این باره را «غیرواقعی» می‌خواند.

دیده بان حقوق بشر درباره زندگی زنان افغان تحت حکومت طالبان هشدار داد

تاکید دیده بان حقوق بشر بر لغو محدودیت های زنان در افغانستان

 

کلیدواژه