جوزا 17, 1401 16:30 Asia/Kabul
  • سازمان سیگار: اشرف غنی بیش از یک میلیون دلار با خود نبرده است
    سازمان سیگار: اشرف غنی بیش از یک میلیون دلار با خود نبرده است

اداره بازرسی عمومی آمریکا در امور بازسازی افغانستان، اخبار مربوط به انتقال میلیون ها دلار پول نقد از سوی رئیس جمهوری سابق افغانستان هنگام فرار از کابل را رد کرد.

به گزارش رادیو دری، سازمان موسوم به سیگار در گزارشی  اعلام کرده که  اگر چه مقداری پول نقد از قصر [ریاست جمهوری] خارج و به داخل بالگردهای حامل اشرف غنی منتقل شده است، اما شواهد بیانگر این است که این مبلغ فراتر از یک میلیون دلار نبوده و احتمالاً نزدیک به ۵۰۰ هزار دلار بوده است.

این در حالی است که پیش از این برخی منابع آگاه از خارج کردن ۱۶۹ میلیون دلار پول نقد از سوی اشرف غنی از افغانستان خبر داده بودند.

سیگار با رد این ادعاها، به گفتگوی خود با شاهدان عینی و همچنین مقام‌های همراه اشرف غنی هنگام ترک کابل اشاره و اظهار کرده است: «اگر ۱۶۹ میلیون دلار متشکل از اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری هم باشد، بلوکی به طول ۷. ۵ فوت (۲. ۳ متر)، عرض سه فوت و ارتفاع سه فوت می‌شود که ۳۷۲۲ پوند یا نزدیک به دو تن وزن خواهد داشت.»

بنابر اعلام اداره بازرسی ویژه ایالات متحده امریکا در بازسازی افغانستان، شاهدان از وجود «بسته های حداقلی» گزارش داده‌اند و بالگردها بخش بار نداشته‌اند.

اشرف غنی ۱۵ اوت سال ۲۰۲۱ زمانی که طالبان به کابل رسیدند، بدون اطلاع قبلی با شماری از مقام‌های نزدیکش با بالگرد، کابل را ترک کرد و ابتدا به ازبکستان و از آنجا به امارات متحده عربی رفت.

غنی به تکرار بردن پول نقد از افغانستان را رد کرده است.

جزییات فرار اشرف غنی از زبان یک مقام افغان

بسم الله محمدی جزئیات تازه ای را درباره فرار اشرف غنی مطرح کرد

کلیدواژه