کمبود امکانات، انتقال زخمی‌های زلزله در پکتیکا و خوست را مشکل کرده است
(last modified 1401-04-02T04:33:14+00:00 )
سرطان 02, 1401 09:03 Asia/Kabul
  • کمبود امکانات، انتقال زخمی‌های زلزله در پکتیکا و خوست را مشکل کرده است
    کمبود امکانات، انتقال زخمی‌های زلزله در پکتیکا و خوست را مشکل کرده است

رئیس صحت عامه طالبان در پکتیکا گفته است: انتقال مجروحان زلزله دیروز به مراکز درمانی به علت بالا بودن آمار زخمی ها با مشکلاتی رو به رو شده است و آنان به بالگردهای بیشتری نیاز دارند.

به گزارش رادیو دری، حکمت الله رئیس صحت عامه طالبان در پکتیکا افزود: بر اثر شدت زلزله ، همه روستاهای منطقه ویران شده است و معلوم نیست که در زیر آوارها چه تعداد زخمی و کشته وجود دارد، بنابراین همچنان احتمال دارد شمار تلفات این زمین لرزه افزایش یابد.

وی  با اشاره به تلاش گروه‌های امدادرسان برای نجات زیرآوارماندگان اظهار کرد:  این ولسوالی‌ها بسیار دور افتاده اند و اعزام تیم‌های صحی حدود سه تا شش ساعت زمان می برد، ازا ین رو به بالگردهای بیشتری برای کمک رسانی نیاز است.

این در حالی است که وزارت دفاع طالبان تاکنون 5 فروند بالگرد نظامی را برای انتقال زخمی‌های این حادثه مرگبار به کابل و شهر گردیز، مرکز ولایت پکتیا، اعزام کرده است.

بسیایر از زلزله زدگان در پکتیکا و خوست هنوز زیر آوار مانده اند

در همین حال، شماری از ساکنان مناطق زلزله زده در ولایت‌های پکتیکا و خوست می‌گویند که به سبب خرابی جاده‌ها، زخمی های زلزله را با دشواری به شفاخانه‌های مرکز انتقال داده اند.

خالد زردان  سخنگوی فرماندهی پلیس طالبان در کابل که به ولسوالی برمل ولایت پکتیکا سفر کرده در صحفه توییترش نوشته است که: ” تلفات زلزله در پکتیکا بیش از حد تصور است و در عرض چند ساعت،وزارت دفاع طالبان صدها زخمی را منتقل کرده است.”

استفانو سوزا مسوول شفاخانه‌های ایمرجنسی (مراکز فوریت های پزشکی اورژانس) در افغانستان گفته است که آنها مراقبت‌های پزشکی را برای آسیب دیدگان این زلزله فراهم می‌کنند و کارمندان این نهاد به همراه 7 آمبولانس برای کمک و انتقال مجروحان به مراکز صحی، به محل زلزله فرستاده شده‌اند.

اداره هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد نیز اعلام کرده که یونیسف  12 تیم از کارکنان صحی را به ولسوالی گیان و چندین تیم صحی و تغذیه را در ولسوالی برمل ولایت پکتیکا و ولسوالی اسپرا در ولایت خوست مستقر کرده است.

زلزله روز چهارشنبه در ولایت پکتیکا و خوست، دست‌کم در دو دهه اخیر یکی از مرگبارترین حوادث طبیعی در افغانستان بوده و یکی از بزرگترین فاجعه‌های بشری را در این کشور جنگ زده رقم زده است.

خاکسپاری اجساد، مهم ترین مشکل مناطق زلزله زده

سخنگوی طالبان: حکومت، همه امکانات را برای کمک به زلزله زدگان به کارگرفته است

 

کلیدواژه