روز جهانی کاهش خطر بلایای طبیعی؛ یوناما خواستار توجه بیشتر به افغانستان شد
(last modified 1403-07-22T13:52:38+00:00 )
میزان 22, 1403 18:22 Asia/Kabul
  • روز جهانی کاهش خطر بلایای طبیعی؛ یوناما خواستار توجه بیشتر به افغانستان شد
    روز جهانی کاهش خطر بلایای طبیعی؛ یوناما خواستار توجه بیشتر به افغانستان شد

هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در روز جهانی کاهش خطر بلایای طبیعی اعلام کرد که مردم در سراسر افغانستان به صورت مداوم از بلایای طبیعی رنج می‌برند.

به گزارش رادیو دری، یوناما در حساب کاربری خود در ایکس نوشته است که مردم در همه جای افغانستان در خطر آسیب و تلفات سنگین ناشی از بلایای طبیعی هستند.

این نهاد در روز جهانی کاهش خطر بلایای طبیعی، خواستار حمایت بیشتر بین‌المللی از افغانستان شد.

افغانستان از جمله کشورهای به‌شدت آسیب‌پذیر در برابر خطرات طبیعی، مانند زمین‌لرزه، سیل، رانش زمین و  خشکسالی است و عدم توسعه اقتصادی و زیرساختی باعث شدت تلفات زیادی در این کشور می‌شود.

همچنین طبیعت کوهستانی افغانستان مستعد جاری شدن سیلاب‌های خروشان فصلی است و هرسال با شروع فصل بارندگی در نقاط مختلف کشور، سیلاب‌های خروشان خسارات و تلفات سنگینی به مردم وارد می کند.

سیلابهای بهاری در سال جاری تلفات سنگین جانی و مالی در بسیاری از شهرها برجای گذاشت و باعث بیجا شدن مردم در این نواحی شد.

سال قبل نیز زمین‌لرزه هرات جان صدها نفر را گرفت و بسیاری را بی خانمان کرد به طوری که هنوز هم برخی از ساکنان مناطق زلزله زده در ویرانه‌ها روزگار می‌گذرانند.

۱۳ اکتبر روز جهانی کاهش خطر بلایای طبیعی در سال ۱۹۸۹ به منظور ترویج فرهنگ جهانی آگاهی از خطرات و کاهش بلایا بنیان گذاشته شد و هر ساله گرامی داشته می‌شود.

شعار این روز در سال ۲۰۲۴ «توانمندسازی نسل آینده برای آینده‌ای تاب آور» است که بر نقش آموزش در حفاظت و توانمندسازی کودکان و جوانان برای آینده ای بدون آثار سوء بلایای طبیعی تمرکز دارد.

کلیدواژه