سرطان 30, 1401 14:24 Asia/Kabul
  • توافق طالبان و پاکستان برای فعالیت ۲۴ ساعته گذرگاه‌های تورخم و اسپین‌بولدک
    توافق طالبان و پاکستان برای فعالیت ۲۴ ساعته گذرگاه‌های تورخم و اسپین‌بولدک

بر اساس توافق مقامات طالبان با هیأت تجاری پاکستان گذرگاه‌های تورخم و اسپین‌بولدک از این پس ‌به‌طور ۲۴ ساعته در هفت روز هفته فعال می شود.

به گزارش رادیو دری، وزارت صنعت و تجارت حکومت موقت طالبان اعلام کرد که در نتیجه مذاکرات با هیات پاکستانی که این روزها در کابل بسر می برد، گذرگاه‌های تورخم و اسپین‌بولدک از این پس ‌به‌طور ۲۴ ساعته در هفت روز هفته برای طی مراحل گمرکی اموال تجاری و عبور و مرور لاری‌ها فعال خواهد بود.

همچنین طبق توافق دو طرف، نقاط عبوری غلام‌خان و دندپتان هم به‌ صورت ۱۲ ساعته در هفت روز هفته باز نگه‌داشته خواهد شد و حسب ضرورت، ساعات کار افزایش خواهد یافت.

بنا بر اعلام وزارت صنعت و تجارت طالبان، همچنین جانب پاکستان وعده کرده است که برای صادرات کالاهای فاسدشدنی افغانستان، به مراحل گمرکی سرعت بخشد.

طالبان و هیأت پاکستانی همچنین توافق کرده‌اند که تردد آزاد لاری‌های باربری تجاری افغانستان و پاکستان از ماه اوت سال ۲۰۲۲ آغاز شود.

از سوی دیگر، طرف پاکستانی موافقت‌نامه (اپتا ۲۰۱۰) را تا امضای موافقت‌نامه جدید، تمدید کرده است.

وزارت صنعت و تجارت طالبان اعلام کرده است که در روند مذاکرات، جانب پاکستانی اطمینان داده است که هیچ نوع محدودیتی روی صادرات اموال افغانستان از تمام بنادر از جمله بندر واگه به هند و سایر کشورها وجود نخواهد داشت.

افزایش تجارت و حل مشکلات ترانزیتی؛ محور نشست مشترک کابل-اسلام‌آباد

 

کلیدواژه