اسد 11, 1401 07:39 Asia/Kabul
  • بایدن: ایمن الظواهری در حمله هوایی آمریکا به افغانستان کشته شد
    بایدن: ایمن الظواهری در حمله هوایی آمریکا به افغانستان کشته شد

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا شامگاه دوشنبه به وقت محلی کشته شدن ایمن الظواهری سرکرده سازمان تروریستی القاعده را در حمله پهپادی به کابل تایید کرد.

به گزارش رادیو دری؛ جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که به دلیل ابتلای دوباره به بیماری کووید -۱۹ در قرنطینه به سر می برد، در سخنانی از کاخ سفید مدعی شد : ایمن الظواهری سرکرده گروه القاعده را که موجب کشته شدن بسیاری از آمریکایی‌ها در حملات مختلف شده بود، در افغانستان کشتیم.

رئیس جمهوری آمریکا با بیان اینکه الظواهری  در برنامه ریزی حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ نقش داشت، گفت: برای چندین دهه او مغز متفکر حملات به آمریکایی‌ها بود.

رئیس جمهوری آمریکا توضیح داد که جامعه اطلاعاتی آمریکا الظواهری را که به مرکز شهر کابل در افغانستان منتقل شده بود، در اوایل سال جاری شناسایی کرد.

بایدن با بیان این که اجازه حمله دقیق برای حذف الظواهری را داده است، مدعی شد به هیچ یک از اعضای خانواده الظواهری و غیرنظامیان آسیبی وارد نشده است.

خانه‌ای که الظواهری در آن هدف قرار گرفت

رئیس جمهوری آمریکا که کشورش دو دهه موجب اشغال و خشونت و خونریزی در افغانستان به بهانه مبارزه با گروههای تروریستی شده  و سرانجام بسیار آشفته و  پر هرج و مرج از این کشور خارج شد، ادعا کرد: دیگر هرگز اجازه نخواهیم داد افغانستان به پناهگاه تروریست‌ها تبدیل شود.

پیش از سخنان بایدن، خبرگزاری رویترز اعلام کرد که یک مقام ارشد آمریکا گفت که سازمان اطلاعات مرکزی " سیا " یک هدف مهم القاعده را در افغانستان با پهپاد مورد حمله قرار داده است. 

اَیمن الظواهری دومین و آخرین سرکرده شبکه القاعده که بایدن کشته شدن او را  در جریان حمله پهپادی تایید کرد، در سال ۲۰۱۱ جانشین اسامه بن لادن شده بود.

گمانه زنی‌ها درباره زنده بودن «ایمن الظواهری» سرکرده القاعده

کلیدواژه