اسد 15, 1401 16:42 Asia/Kabul
  • رهاسازی آب سد کمال خان به سمت ایران
    رهاسازی آب سد کمال خان به سمت ایران

منابع محلی در نیمروز می‌گویند که طالبان آب سد کمال‌خان را به‌روی ایران باز کرده‌اند.

به گزارش رادیو دری،«حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان روز شنبه در توئیتر با انتشار ویدیویی از رهاسازی آب از سمت افغانستان به ایران، نوشت: ‏با تعامل مستمر دیپلماتیک و بهره‌گیری از ظرفیت دیپلماسی عمومی و هماهنگی میان‌ دستگاهی در سطح ملی، آب رهاسازی شده از سمت ‎افغانستان وارد چاه‌نیمه‌های ‎سیستان شد.

نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در امورافغانستان تصریح کرد: رایزنی‌ها جهت تداوم و تثبیت جریان پایدار آب ادامه خواهد داشت. 

حبیب دهمرده، نماینده مردم زابل ایران هم گفته است که طالبان مقداری آب به سمت رودخانه هیرمند رها کرده‌اند که تازه وارد ایران شده است.

 دهمرده تأکید کرده است که دولت ایران دریافت حق‌آبه با حداقل ۸۲۰ میلیون مترمکعب را دنبال می‌کند، چون هنوز مشخص نیست که آب رهاشده به‌سوی ایران چه مقدار است.

براساس معاهده هیرمند که در سال 1972 به امضای مقامات وقت ایران و افغانستان رسید، سهم ایران از آب رودخانه هیرمند معادل 820  میلیون متر مکعب در سال و در حدود 26  متر مکعب در ثانیه است که البته در ماهها و فصول مختلف تفاوت می کند.

دولت قبلی افغانستان که ادعای تامین حق آبه ایران را داشت با احداث سد کمال خان در ولایت نیمروز بر روی رودخانه هیرمند، عملاً مانع از اجرای این پیمان شد که خسارتهای فراوانی را به زندگی انسانی، جانوری و گیاهی حوزه پیرامونی رودخانه هیرمند در خاک ایران بخصوص در استان  سیستان و بلوچستان  وارد کرد.

حقابه ایران پشت سد "کمال خان" افغانستان

کلیدواژه