اسد 18, 1401 07:46 Asia/Kabul
  • تحریم‌ها مانع پرداخت بدهی برق افغانستان
    تحریم‌ها مانع پرداخت بدهی برق افغانستان

افغانستان به دلیل تحریم‌هایی بانکی غرب ضد حکومت طالبان، برای پرداخت بدهی برق خود به کشورهای همسایه با مشکل روبرو شده است.

به گزارش رادیو دری، برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) با تایید مشکلات دولت موقت طالبان در افغانستان برای پرداخت بدهی برق خود به کشورهای منطقه به دلیل تحریم های بانکی غرب اعلام کرد: هرگونه توقف صادرات برق از سوی کشورهای همسایه به افغانستان بخاطر بدهی، بخش گسترده ای از این کشور را در خاموشی فرو خواهد برد.

به دلیل سالها جنگ و تخریب زیرساخت ها، افغانستان سالهاست که با کمبود انرژی برق روبرو است. براساس گزارش "برشنا"، ۷۸ درصد برق افغانستان وارداتی بوده و تنها ۲۲ در صد آن از منابع داخلی تامین می‌گردد.کشورهای همسایه ازجمله ایران، ازبکستان و ترکمنستان از تامین کنندگان اصلی برق افغانستان هستند.

علاوه بر تحریم ها و مشکلات فنی، تخریب زیرساخت ها بویژه دکل های برق وارداتی در سالهای اخیر هم یکی از مشکلات مسئولان افغانستان برای تامین برق شهروندان بوده است. 

مسئولین سابق و کنونی در افغانستان با وجود تلاش‌ها هنوز نتوانسته اند از انفجار دکل‌های برق جلوگیری کند.

در همین راستا، شرکت برق افغانستان بارها از مردم خواسته در حفظ تاسیسات برق توجه جدی داشته باشند و با اطلاع دادن به مسوولان امنیتی محلی، از تلاش‌های تخریبی دشمنان جلوگیری کنند.در گذشته دولت، این حملات را به طالبان نسبت می داد اما به قدرت گرفتن این گروه مشخص نیست این حملات از جانب چه گروه های اجرا می شود.

بدهی۲۸ میلیون دلاری افغانستان به تاجیکستان بابت واردات برق

کلیدواژه