اسد 24, 1401 18:28 Asia/Kabul
  • انس حقانی از اعضای ارشد طالبان عملکرد یک ساله‌ی این گروه را موفق دانست
    انس حقانی از اعضای ارشد طالبان عملکرد یک ساله‌ی این گروه را موفق دانست

همزمان با یک‌سالگی سقوط کابل انس حقانی از اعضای ارشد طالبان از کارنامه یک‌ساله این گروه دفاع کرده و گفته است که دولت طالبان در مدت یک سال تحولات عظیمی را پدید آورده است.

به گزارش رادیو دری، انس حقانی کوچک‌ترین فرزند جلال‌الدین حقانی بنیانگذار شبکه حقانی و از اعضای ارشد طالبان به شبکه الجزیره گفت: «در طول یک‌سال گذشته ما تحولات عظیم و متعددی را به ارمغان آوردیم که عمده‌ترین آنها آزادی و استقلال است زیرا کشورمان را از اشغال، بی‌عدالتی و ظلم خارج کردیم. این چیزی است که مردم هر کشور تحت اشغال آرزوی آن را دارند. این آزادی مایه مباهات ما است.»

انس حقانی مدعی شد نخستین‌بار است که سراسر افغانستان تحت کنترل یک دولت مرکزی درآمده است.

وی در بیان دستاوردهای مهم دولت طالبان در یک سال اخیر همچنین گفت: «موارد بسیاری برای فهرست کردن دستاوردها وجود دارد، اما ذکر این نکته مهم است که عوارض اجباری که قبلا بر مردم تحمیل می‌شد دیگر وجود ندارد. دیگر هیچ گروه ستیزه‌جوی خاصی در کشور فعالیت نمی‌کنند. دولت مرکزی بدون هیچ‌گونه عوارض یا کمک خارجی قادر به پرداخت حقوق کارمندان دولت در تمام نهادهای دولتی است. اینها فقط چند نمونه موفقیت دولت در یک‌سال گذشته هستند.»

حقانی همچنین نقض توافق دوحه از سوی طالبان را رد کرد و گفت: «برخلاف ما، بیش از هزار مورد نقض تعهد را نیروهای آمریکایی و دولت سابق کابل انجام دادند. به‌عنوان مثال، وقتی که بایدن به قدرت رسید زمان خروج بر اساس توافق دوحه را به‌صورت یکطرفه تا ۴ماه بدون مذاکره با ما تمدید کرد.»

وی همچنین گفت آمریکا تا به امروز در حذف نام اعضای طالبان از لیست سیاه تأخیر داشته و آزادی زندانیان افغان نیز به تعویق افتاده است.

انس حقانی فهرست تخلفات آمریکا از توافق دوحه را طولانی خواند اما گفت که طالبان با وجود ناامیدی، ترجیح دادند به خشونت متوسل نشوند.

حقانی در این گفت‌وگو همچنین ادعا کرد که خلأ قدرت در کابل باعث شد تا طالبان قدرت را به‌دست بگیرد و درخواست و دعوت حامد کرزی رئیس‌جمهور پیشین و عبدالله عبدالله معاون سابق رئیس‌جمهور نیز در ورود طالبان به کابل و به دست گرفتن امور نقش داشته است.

این عضو ارشد طالبان وقتی با سؤالی درباره دولت فراگیر و حقوق زنان روبه‌رو شد، پاسخ داد که تنها یک‌سال از به قدرت رسیدن طالبان در کابل می‌گذرد و دنیا نباید از این گروه انتظار داشته باشد که یک‌شبه به همه اهداف خود برسد؛ ضمن اینکه به‌گفته حقانی جامعه جهانی نیز به وعده خود برای به رسمیت شناختن دولت طالبان و اعطای کمک‌ها عمل نکرده است.

انس حقانی یکی از چهره‌های کلیدی طالبان است که در جریان مذاکرات آمریکا با طالبان در دوحه توسط دولت اشرف غنی از زندان آزاد شد.

او بلافاصله به قطر رفت و به هیأت مذاکره‌کننده طالبان پیوست.

برادر بزرگ‌تر انس یعنی سراج‌الدین حقانی پس از مرگ پدرش رهبری شبکه حقانی را به‌ دست گرفت و بعد از به قدرت رسیدن طالبان نیز سمت کلیدی وزارت داخله را در اختیار دارد.

رفع تحریم‌ها و شناسایی رسمی؛ مهم‌ترین خواسته طالبان از جهان

کلیدواژه